ORTOGRAFIA, PRONÚNCIA I CONVENCIONS GRÀFIQUES |
1. Ortografia i pronúncia de les vocals (domini aprofundit) |
|
1.1. Paraules amb dificultat vocàlica o que contrasten amb altres llengües.
1.2. Escriptura de vocals i/e i o/u en pseudoderivats. |
1.3. Pronúncia estàndard de les vocals en nivells formals. Vocals obertes i tancades.
1.4. Fenòmens de contacte vocàlic: elisió, sinalefa.
1.5. Criteris aplicables en vocalismes als mots compostos i als préstecs.
|
2. Accentuació i dièresi (domini aprofundit) |
2.1. Accentuació en paraules amb doble possibilitat d’accentuació a causa de la diferent posició de la síl·laba tònica. Accentuació de cultismes d’ús formal restringit que solen presentar alteracions en la posició de la síl·laba tònica. Accentuació en topònims i antropònims.
2.2. Accentuació en diacrítics.
2.3. Ús coherent de l’accentuació de la e atenent el timbre vocàlic i la tradició ortogràfica. 2.4. Dièresi en síl·laba àtona en els verbs de complexitat especial de la 3a conjugació i en altres casos problemàtics. Dièresi en parònims. |
3. Ortografia i pronúncia de les oclusives. Ortografia de b/v (domini aprofundit) |
3.1. Escriptura correcta dels grups cap-, prop-.
3.2. Grups consonàntics cultes com ara pn-,ps-, pt-, ts-, etc. en paraules amb dificultat.
3.3. Escriptura de les duplicacions gràfiques més complexes.
3.4. Escriptura de les oclusives en préstecs, topònims i antropònims.
3.5. Pronúncia estàndard de les oclusives en nivells formals. |
3.6. Ortografia de b/v: pseudoderivats. 3.7. Ortografia de b/v en mots d’especial dificultat.
3.8. Escriptura de b/ v en topònims discrepants amb altres llengües.
3.9. Pronúncia estàndard de b/v en nivells formals.
|
4. Ortografia i pronúncia de les alveolars (domini aprofundit) |
4.1. Alveolars: escriptura de c, ç, z, tz, s, ts; i terminacions -gressió, -pressió i -missió...).
4.2.Alveolars: grafies dels cultismes; domini avançat de s/ss en compostos i derivats per prefixació i sufixació.
4.3. Alveolars: domini avançat: homòfons i parònims amb grafies alveolars.
4.4. Alveolars: coneixement aprofundit en paraules d’especial complexitat ortogràfica.
4.5. Pronúncia estàndard dels sons alveolars en nivells formals. |
5. Ortografia i pronúncia de les palatals (domini aprofundit) |
5.1. Palatals: verbs acabats en -tjar i en –jar.
5.2. Palatals: ortografia excepcional de j + e; usos excepcionals de tx- inicial; x inicial amb valor fricatiu. 5.3. Palatals: valors de la grafia x,incloent-hi els no palatals; 5.4. Pronúncia estàndard dels sons palatals en nivells formals.
5.5Palatals: domini ampli: paraules adaptades d’altres llengües.
5.6. Palatals: domini ampli: representació gràfica de la velar aspirada, tant en les onomatopeies com en les transcripcions de noms forasters, etc. |
6. Ortografia de les nasals (domini aprofundit) |
6.1. Nasals: domini de les regles avançades: n escriptura dels grups mpt, mpc, mt, nt, mn. |
6.2. Nasals: grups mm, nn, nm i mn en els cultismes i en paraules d’especial complexitat ortogràfica.
6.3. Pronúncia estàndard de les nasals en nivells formals. |
7. Ortografia de les laterals (domini aprofundit) |
7.1. Laterals: l·l en paraules començades per al-, col-, il-, mil-, sil- + l i en les acabades en -el·la, -il·la; derivació amb l·l de paraules amb l o ll; cultismes amb l inicial; cultismes amb l·l, etc. |
7.2. Laterals: escriptura de l final en paraules amb una certa dificultat. 7.3. Laterals: ús coherent de les grafies geminades tl i tll.
7.4. Pronúncia estàndard de les vocals en nivells formals. |
8. Ortografia de les vibrants. Ortografia de la h (domini aprofundit) |
8.1. Vibrants: grafies r, rr en paraules compostes i darrere de prefix |
8.2. Vibrants: usos diferents d’altres llengües.
8.3. Vibrants: paraules d’especial complexitat ortogràfica. |
8.4. Grafia h: cultismes, etc.
8.5. Grafia h: parelles de paraules amb h o sense h.
8.6. Grafia h: préstecs (hàmster, handbol) i cultismes no massa usuals.
8.7. Grafia h: h com a consonant velar aspirada en onomatopeies i en estrangerismes. 8.8.. Pronúncia estàndard de la h aspirada en nivells formals. |
9. Convencions gràfiques. Tipografia. Apostrofació i guionet |
9.1. Abreviacions, símbols, sigles i acrònims d’abast local i internacional. |
9.2. Apostrofació i contracció de l’article personal el i en: casos especials (títols, topònims precedits de l’article, topònims estrangers, marques registrades). |
9.3. Signes de puntuació: domini de les regles avançades d’ús (contacte de signes gràfics)
9.4. Tipografia: usos avançats: versaleta, negreta i cursiva. 9. 5. Majúscules, minúscules en noms de càrrecs, institucions, obres literàries, citacions bibliogràfiques, convencions i casos especials. 9.6. Citacions bibliogràfiques: procediments de citació de llibres, articles, webs, treballs, etc.
|
LÈXIC, SEMÀNTICA I FRASEOLOGIA |
10. Lèxic: semàntica (usos avançats) |
10.1. Lèxic: semàntica textual: mecanismes lèxics de cohesió textual: de referència (repetició, hiperonímia, hiponímia, sinonímia, mots generals) i de sentit (complementarietat, antonímia, oposició relativa, relacions pragmàtiques).
10.2. Creació de mots per procediments semàntics: metàfora, sinècdoque, metonímia i analogia en mots polisèmics i lèxic sinonímic.
10.3. Precisió lèxica (semàntica). Falsos sinònims i sinònims parcials. Ultracorrecció.
10.4. Creació de mots i varietats lingüístiques i semàntica: històrica, geogràfica, social i funcional. Incorporació de lèxic a través de la història. Variació dialectal. Argots.
10.5. Creació de mots: interferències lèxiques: barbarismes i préstecs.
10.6. Fraseologia. Locucions i frases fetes. Expressions idiomàtiques.
|
11. Lèxic: morfologia i formació de mots (usos avançats) |
11.1. Formació de mots per procediments morfosintàctics: derivació i composició.
11.2. Ortografia en compostos i derivats: alteracions ortogràfiques, ús del guionet, la s líquida. Guionet en estructures oracionals, en símbols i acrònims. Apostrofació en sigles i acrònims.
11.3. Formació de sigles, acrònims i símbols.
11.4. Lèxic: morfologia: vocabulari formal general i específic: doblets morfològics. |
Cada unitat didàctica s’estructura de la manera següent:
1. Guia del mòdul: on hi ha instruccions per a treballar cada mòdul.
2. Introducció: on es presenten breument els continguts del mòdul.
3. Desenvolupament dels continguts: és l’exposició teòrica de la normativa lingüística ortogràfica o lèxica, segons el mòdul.
4. Activitats autocorrectives: diverses activitats per a practicar els coneixements adquirits.
5. Resum: síntesi dels continguts del mòdul, generalment en forma de graella, per tal de facilitar-ne l’estudi.
6. Avaluació: una prova autocorrectiva per a comprovar si s’han assolit els continguts del mòdul.
7. Bibliografia: per a ampliar informació o resoldre dubtes.