Descobreix el teu potencial

Campus de Vera: Tallers

Talleres del segon quadrimestre

(febrer, març i abril de 2025)

Geocerca

Atrapa el tresor amagat

Professorat: Rafael Ruiz , Àrea de Comunicació (ACOM) i Ricardo Pérez, Dpto. de Termodinàmica Aplicada (ETSEI)

La geocerca és un joc d’àmbit mundial basat en la geolocalització, és a dir, usa satèl·lits militars de milions de dòlars per a ajudar-nos a localitzar contenidors (geocontenidors o geoamagatalls) amagats pels mateixos usuaris i usuàries de Geocaching. Les persones participants es dirigeixen a unes coordenades GPS en concret i, llavors, tracten de trobar el geocontenidor (contenidor) ocult en aquesta ubicació.

El propòsit d’aquest taller és instruir l’alumnat participant sobre les bases i el funcionament del GPS i la geolocalització, així com l’aplicació d’aquesta tecnologia al joc de la geocerca, i també com es pot aplicar aquest joc a quasi qualsevol branca de la ciència, cosa que la dotaria d’una profunditat i diversitat que pocs jocs tecnològics sobre el terreny ofereixen

Pensament computacional

Computational thinking : Programació d’un joc de taula robòtic

Professorat: Francisco Rodríguez Ballester i Antonio Martí Campoy. Dpto. d’Informàtica de Sistemes i Computadors a l’ETSINF

El pensament computacional (Computational thinking) és un procés per a la resolució de problemes en el qual s’utilitzen, entre altres coses, mètodes de computació. Inclou habilitats de modelatge i descomposició d’un problema en problemes més senzills, processar dades, crear algorismes i generalitzar-los. Les tècniques de programació d’ordinadors permeten que el resultat del procés puga veure’s i avaluar-se.

En aquest taller l’alumnat va convertir un robot amb rodes en una pilota de pin-pong. Bé, més aviat en un disc d’hoquei i així jugar unes partides. Però no serà un disc qualsevol, tindrà una mica de vida pròpia i no sempre es mourà en línia recta. A més, el robot portarà incorporat el marcador del partit. Per a programar el robot s’utilitza el llenguatge de programació per blocs MakeCode, similar a Escratx. L’alumnat haurà de descompondre un problema complex en problemes més senzills, i fer ús dels sensors i actuadors del robot.

Tecnologia d’Aliments

Cuina molecular, la química que s’amaga darrere de les esferificacions


Professorat: Virginia Larrea Santos, Dpto.Tecnologia d’Aliments (ETSEAMN)

De segur que has vist en algun programa de cuina com els concursants realitzen elaboracions amb esferificacions, espumes i textures impossibles…, i què hi ha darrere de tot això? En aquest taller coneixerem una de les tècniques culinàries amb la qual es dona forma d’esfera a qualsevol aliment líquid a partir d’un procés químic. La idea és dotar l’aliment o base d’una textura i aparença similar a la d’un rovell d’ou o a la del caviar, i que quan esclate en la boca allibere el seu contingut sorprenent-nos amb l’aparició del sabor. En algunes ocasions es creen autèntics artificis!

La tècnica d’esferificació és una tècnica de la cuina molecular molt antiga, que va ser patentada el 1946 per Peschard, i que ha arribat a l’aplicació actual en la cuina d’avantguarda gràcies a cuiners com Albert i Ferran Adrià.

Repassarem els diferents tipus d’esferificacions que es poden elaborar, com s’elabora cadascuna i quin és el fonament químic d’aquesta tècnica. A més, veurem altres aplicacions industrials que poden tenir les substàncies químiques utilitzades en l’esferificació, com és, per exemple, la immobilització d’enzims per atrapament, amb aplicació en diferents sectors industrials com el farmacèutic, l’alimentari o el de la bioremediació i la protecció del medi ambient.

La física que amaga el teu mòbil. Taller d’experiments de física amb telèfons intel·ligents

Professorat: Juan Antonio Monsoriu. Dpto. de Física Aplicada (ETSEADI)


L’ús dels telèfons mòbils intel·ligents (smartphones) està present en la vida quotidiana molt més enllà de la funció de realitzar telefonades. Cada vegada utilitzem més aplicacions (app), que ens permeten fer tasques fins fa poc impensables.

Moltes d’aquestes aplicacions es basen en l’ús precís i adequat de diferents sensors integrats en l’estructura del nostre mòbil. Hi ha, per tant, un alt grau de tecnologia que converteix els telèfons mòbils en una bona eina per a fer demostracions científiques.

En aquest taller es proposen alguns experiments senzills de física i tecnologia que es desenvoluparan amb els sensors més comuns que trobem en els mòbils. Per exemple, a través d’aquests sensors, podrem veure com compta els passos el nostre telèfon; què permet convertir-lo en una brúixola, o com fotografiar el món microscòpic transformat de forma molt senzilla el mòbil en una càmera macro.

Química

ConCienciaT Química

Professorat:  personal de l’ITQ (UPV-CSIC)

L’Institut de Tecnologia Química (ITQ, CSIC-UPV) organitza aquests tallers científics, que acostaran a l’estudiantat, de manera amena i divertida, principis bàsics de la Química que poden trobar-se en el dia a dia, relacionats amb temes com les energies, l’alimentació o els nous materials.

Els tallers es presenten sota el nom ConCienciaT Química; són totalment interactius i en aquests l’alumnat aprèn Química amb experiments senzills, lúdics i alhora molt didàctics, per a entendre la importància de la Química.

Podran fer, per exemple, un volcà de lava casolà, experimentar amb pasta de dents per a elefants i amb flames de colors, o construir el seu propi indicador de pH casolà, entre altres activitats.

Aquesta activitat ofereix la possibilitat d’interaccionar en directe amb personal investigador de l’ITQ, que alhora fa demostracions i experiments al laboratori. És una oportunitat única de fer preguntes, i de qüestionar-se com de present i necessària és la Química és en el nostre dia a dia.

La ciència a TikTok

Converteix la ciència de la UPV en un èxit de TikTok

Professorat: Luis Zurano i Celia Marín, personal de l’ACOM de la UPV

Saps que cada vegada més gent s’informa a través de TikTok? T’atreviries a convertir en un vídeo de TikTok alguna de les notícies més destacades de la ciència que es desenvolupa en aquesta Universitat?

Aquest taller, organitzat per la Unitat de Cultura Científica i de la Innovació (UCC+I) de l’Àrea de Comunicació i l’equip del canal de TikTok de la Universitat Politècnica de València, et dona l’oportunitat de formar part per unes hores del nostre grup de tiktokers i tiktokeres i comunicadores i comunicadors, amb la ciència de la UPV com a protagonista.

Es tracta d’un taller eminentment pràctic, que permetrà a l’alumnat endinsar-se en l’apassionant món de la comunicació i divulgació científica aprofitant el potencial de les xarxes socials i, sobretot, de TikTok.

Robòtica

Construeix el teu propi robot

Professorat: Leopoldo Armesto. Dpt d’Enginyeria de Sistemes i Automàtica (l’ETSEINF)

Programa divertits robots educatius per a fer-los caminar, moure’s i ballar. Crea expressions de colors, sons i detecció d’obstacles, i controla’ls amb el mòbil de forma senzilla.

Aquests robots han sigut creats per professorat i alumnes de l’ETSEADI (UPV), amb el propòsit de desenvolupar solucions de robòtica educativa que s’utilitzen en centres educatius. Estan basats en Arduino i l’eina de programació és senzilla d’usar, cosa que et permetrà aconseguir uns resultats molt vistosos en poc de temps.

Descobreix el fascinant món de la robòtica a través d’aquests petits joguets i veuràs com és de divertit aprendre usant-los.

Jugar amb les Matemàtiques

Jocs al Quadrat

Professorat: Macarena Trujillo, professora del Dpto. de Matemàtica Aplicada

En la societat actual, en què, mirem on mirem, les matemàtiques són presents, resulta especialment important generar una cultura matemàtica. Experiències com la de Jocs al Quadrat ajuden a fomentar l’aspecte lúdic i cultural de les matemàtiques i tracten de vèncer la possible animadversió cap a aquesta disciplina.

A l’aula taller Jocs al Quadrat l’objectiu és fomentar la cultura matemàtica, facilitar la compressió dels conceptes d’aquesta ciència, contribuir-hi a la difusió i impulsar vocacions tecnològiques per mitjà de l’acostament a les matemàtiques.

Tot això en un ambient lúdic amb jocs interactius en què els estudiants resolen diversos reptes matemàtics a partir d’una presentació atractiva, amb unes mínimes instruccions i materials senzills.

Conservació de plantes

De quants cultius en podries reconèixer les llavors?, com sabries si una llavor està viva?

Professorat: Personal investigador del COMAV

El Banc de Germoplasma del COMAV és un servei de la UPV els objectius del qual són: localitzar, recol·lectar, conservar i promoure la utilització de plantes considerades d’interès prioritari per a la nostra societat. Es tracta d’un dels majors bancs de cultius hortícoles d’Espanya i d’Europa. En l’actualitat, conserva llavors de més de 13.000 varietats de cultius hortícoles, principalment d’aquelles amenaçades d’extinció.

Es tracta d’un enorme magatzem on, com si de la caixa d’un banc es tractara, es guarden i depositen còpies de seguretat d’aquestes llavors, que les milloradores i els milloradors de plantes veuen com un tresor, i que exerceixen un paper fonamental, no solament per a la seua conservació, sinó també per a la millora dels cultius actuals i per a desenvolupar noves varietats resistents a plagues o malalties, millor adaptades, tolerants a diferents estressos (fred, sequera, etc.). Són, a més, una assegurança de vida davant de possibles desastres naturals i enfront del canvi climàtic, per a evitar que es perda per sempre aquest valuós patrimoni vegetal i, amb això, la seguretat alimentària i agrícola del nostre planeta.

A través d’aquest taller, l’estudiantat visitarà les instal·lacions i les cambres frigorífiques on es conserven els més de 30.000 pots de vidre amb les llavors. Aprendran a reconèixer llavors que fins ara no havien vist. Sabran distingir les llavors vives de les que han perdut la seua viabilitat mitjançant l’ús de tècniques de tinció, les mateixes que s’utilitzen per a veure la viabilitat del pol·len. I, sobretot, tindran oportunitat de conèixer de primera mà tots els secrets del funcionament i la important labor que realitzen els bancs de germoplasma com el de la UPV.

Restauració

Cirurgia de l’art: la ciència en restauració d’obres d’art. Taller de conservació

Professorat: Maite Moltó Orts, Dpto.de Conservació i Restauració de Béns Culturals (FBBAA)

En el camp de la conservació i restauració de béns culturals s’utilitzen mitjans científics per a la conservació de les obres d’art; és el que anomenem mètodes científics d’anàlisis no invasives.

Mitjançant els mètodes científics, podem valorar tant la deterioració que ha patit una obra, com prevenir els possibles danys en un futur, mitjançant assajos accelerats.

En el taller, l’alumnat podrà realitzar documentació fotogràfica d’una pintura, amb llum de l’espectre visible i llum de l’espectre no visible, per veure tècniques d’execució de l’obra, danys o intervencions restauratives anteriors. Totes les dades recaptades en aquest estudi ens ajudaran per a determinar quin és l’estat de conservació en què es troba una obra abans de la intervenció.

Pintar amb aquarel·la

Aprèn com usar la sal i altres tècniques per a pintar amb aquarel·les

Professorat: Mª Victoria Martín, Dpto. de Dibuix, i Alberto Biesok, Dpto. de Pintura

T’agradaria aprendre a pintar amb aquarel·la? Vols saber quins materials necessites i quins són els més adequats per a crear obres úniques? Prepara els pinzells i descobreix, pas a pas, l’apassionant món de l’aquarel·la!


Aquest taller està dissenyat perquè l’alumnat explore i experimente amb diferents tècniques d’aquarel·la, com són el rentat pla, el degradat, l’ús de sal i la tècnica d’humit sobre humit. L’objectiu és que els estudiants adquirisquen habilitats bàsiques i posen en pràctica aquests coneixements utilitzant l’aquarel·la com a mitjà artístic per a expressar-ne la creativitat.

Arduino 

Programa’l tu

Professorat: Francisco José Martínez y Pablo Beneit. Dpto. de Comunicaciones (ETSET)

L’objectiu d’aquest taller és que l’alumnat aprenga els esquemes bàsics de programació d’Arduino i interactue amb perifèrics que es troben al voltant del dispositiu a programar. D’aquesta manera, coneixerà com funciona un dispositiu electrònic programable, i com controla els subsistemes que es comuniquen directament amb els humans i amb subsistemes electromecànics. La intenció és fer reflexionar a l’alumnat sobre com pot funcionar des d’una màquina de venda automàtica que subministre refrescos o aperitius, fins a un cotxe o un avió de joguet **radiocontrodo o un robot senzill.

La plataforma lliure maquinari/programari triada sobre la qual s’experimentarà és Arduino, i els perifèrics van des de botons, potenciòmetres i pantalles LCD, fins a servosistemes. L’elecció de la plataforma és per la seua senzillesa i economia. Els perifèrics triats són aquells que, molt probablement, podríem trobar en els exemples citats: en una màquina de venda automàtica hi ha botons que seleccionen begudes; hi ha servosistemes que desplacen els productes fins que cauen al dispensador; hi ha una pantalla LCD en el qual apareix el preu i el producte seleccionat.