Durant aquest curs 2023-2024, més de 3.000 estudiants de tercer i quart curs d’educació secundària obligatòria i de cicles formatius de la província de València han gaudit i participat activament en els tallers del programa CiènciaLab. La iniciativa, realitzada als campus de Gandia i Vera (a València), de la Universitat Politècnica de València (UPV), cerca despertar l’interès de l’alumnat per la ciència i la tecnologia d’una forma amena i entretinguda i, alhora, ressaltar la seua aplicació en la vida quotidiana.
Amb aquest doble objectiu, es realitzen els tallers de CiènciaLab, una activitat promoguda per l’Àrea de Comunicació (ACOM) de la UPV i que es duu a terme al llarg del curs acadèmic.
Els tallers, que tenen una duració d’hora i mitja cadascun, són impartits per professorat universitari i personal de diferents àrees d’investigació i coneixement dels respectius campus de la Universitat. Durant l’activitat, que es desenvolupa al matí, els grups, de 20 a 25 estudiants com a màxim, participen en dos tallers i en finalitzar tenen la possibilitat de realitzar una visita al campus.
El balanç del programa en aquesta edició ha sigut un notable èxit quant a xifres de participació. Més de 2.500 escolars d’una vintena de centres procedents de diferents localitats, com Mislata, Paterna, Torrent, Riba-roja de Túria, Paiporta, Cullera, Benifaió, Quart de Poblet, Algemesí, Albalat de la Ribera, entre moltes altres, i de la mateixa ciutat de València, que han assistit al programa de tallers efectuats al campus de Vera. Com a novetat, a més, enguany s’ha ampliat considerablement el nombre de tallers, sumant noves temàtiques fins a arribar a les 22, amb la finalitat de respondre a la creixent demanda per part dels centres.
Des de la Física, la Química i la Biotecnologia, passant per les Matemàtiques, la Informàtica, la Robòtica, la Geodèsia, fins a l’àmbit de la Restauració i la Tecnologia d’Aliments, són algunes de les moltes àrees tractades en els tallers que han sigut impartits per prop d’una vintena de docents especialistes en els diferents camps del coneixement i que, gràcies al seu esforç i labor, fan possible aquesta activitat.
Al campus de Gandia, s’ha mantingut també l’oferta de sis sessions de dos tallers per quadrimestre, amb la participació de 500 estudiants de diferents centres (Cullera, Gandia, Xalans, la Font d’en Carròs…) i implicant professorat de diversos graus: Ciències Ambientals, Comunicació Audiovisual o Telecomunicacions.
De cara al pròxim curs acadèmic, davant l’èxit obtingut en aquesta última edició, s’intentarà augmentar l’oferta de tallers de CiènciaLab.
Amb aquesta finalitat, des de l’ACOM ja s’està treballant en la pròxima convocatòria de CiènciaLab, la inscripció a la qual està previst que s’òbriga a partir de setembre del 2024, i que done a més estudiants l’oportunitat de descobrir i endinsar-se en el món de la ciència i la tecnologia de manera original i diferent de la tradicional.