Segons la RAE, el concepte ‘assetge’ fa referència, entre altres coses, a l’acció de “perseguir –sense donar-li treva ni repòs– a un animal o a una persona”.
L’assetjament abasta a tota la piràmide de les espècies en la naturalesa. El més fort es menja al feble. Som depredadors i l’assetjament és una eina més que, des de temps ancestrals, han utilitzat tant animals com humans per a aconseguir les seues preses. En el cas dels animals, per a alimentar-se, i en el cas dels humans, per a aconseguir els seus objectius.
L’assetjament en la nostra societat actual està integrat a través diverses tècniques que arriben a diferents col·lectius i que no sempre som capaços de detectar. En aquesta obra desgranem diverses situacions d’assetjament no tan denunciades, però igualment nocives per a la nostra societat des de diverses perspectives, i realitzant posteriorment una dinàmica per a la seua prevenció.
Per a això, presentarem dos personatges principals que representaran tres escenes amb situacions quotidianes d’assetjament:
- Assetjament escolar (bullying en anglès) i ciberassetjament
- Assetjament immobiliari i explotació sexual
- Assetjament financer
Els personatges evolucionaran durant el transcurs de l’obra creant l’anomenat cercle 360o de l’assetjament, on la persona assetjada acaba sent assetjador/a si no aconsegueix trencar la dinàmica. Per a transmetre un missatge d’esperança, en l’última escena realitzem un gir inesperat de guió on els dos personatges principals puguen perdonar-se, reconstruir-se i avançar.
L’obra es representarà a l’església desacralizada del Centre de la Misericòrdia de València on s’imparteix batxillerat, FP i ESO, i és seu de la UNED. En finalitzar, tindrà lloc una dinàmica amb el públic per a la conscienciació i prevenció de l’assetjament escolar i la resta d’assetjaments.
Projecte coordinat per Núria Lloret, Alexis Calvo, Jorge Sastre, Carmen Giménez, Joan Soriano i Fran Valero.