Doctorat en Química Sostenible
Objectius, perfil d’ingrés i perfil de diplome
Objectius
La repercussió de la química en la vida quotidiana del ciutadà és extraordinària. Durant dècades, els processos químics s’han realitzat sense considerar la seua repercussió en el medi ambient i en la salut dels ciutadans. Segons el codi de conducta de l’American Chemical Society: “Els químics han de comprendre i anticipar-se a les conseqüències mediambientals del seu treball. Els químics tenen la responsabilitat d’evitar la pol·lució i de protegir el medi ambient”. Per a assumir aquesta responsabilitat, s’ha implementat el doctorat interuniversitari en Química Sostenible, la qual cosa implica la formació dels estudiants en el disseny de productes i processos químics que reduïsquen o eliminen l’ús i generació de substàncies perilloses (d’acord amb els principis de la química sostenible).
Perfil d’ingrés
Complements formatius
La Comissió Acadèmica del Programa de Doctorat, estudiat el currículum del doctorand o doctoranda, decidirà sobre la pertinència que realitze complements de formació. Si escau, li definirà la relació d’assignatures que ha de cursar de l’oferta acadèmica de postgrau de la Universitat, considerant la formació específica requerida pel doctorand o doctoranda per a l’adequat desenvolupament de la seua labor investigadora.
Així, per a graduats, enginyers o llicenciats que accedisquen al programa en possessió d’un títol de màster en Química Sostenible o un altre similar no es requerirà cap complement de formació.
En cas d’accedir mitjançant un altre títol, serà la Comissió Acadèmica del Programa de Doctorat qui valorara la seua formació prèvia i li exigirà la formació complementària necessària segons el següent quadre (fins a un màxim de 20 crèdits ECTS en funció dels màsters cursats)
- Accés sense haver cursat cap crèdit o experiència prèvia relacionats directament o indirectament amb la química sostenible (20 crèdits ECTS).
- Accés havent cursat crèdits o amb experiència prèvia relacionats indirectament amb la química sostenible (fins a 15 crèdits ECTS).
- Accés havent cursat crèdits o amb experiència prèvia directament relacionats amb la química sostenible (fins a 10 crèdits ECTS).
Conceptes Bàsics de Química Sostenible (3 crèdits):
- Química, medi ambient i sostenibilitat
- Principis de la química verda i enginyeria verda
- Economia atòmica.
- Mètriques
- Desenvolupament de reaccions/processos verds
- Desenvolupament de productes químics més segurs
- Analisis de cicle de vida; LCA una eina per al desenvolupament sostenible
Aplicacions Industrials de la Química Sostenible (3 crèdits):
- Química, indústria i medi ambient
- Història i desenvolupament de la química verda. Exemples d’aplicació industrial de la química verda
- Disseny de productes químics més segurs. Perfils (ECO) toxicològics
- Dissolvents més segurs: Principis de disseny, formulacions i processos, criteris de selecció
- Biocarburants líquids: el cas del biodiesiel. Importància a Espanya i Europa, especificacions de qualitat, procés industrial i les seues limitacions. Estabilitat i additius. El futur dels biocarburants. Resultats d’aprenentatge
Matèries primeres Renovables (3 crèdits):
- Concepte de matèries renovables. Biomassa
- Productes químics a partir de fonts renovables. Biorrefinerías
- Energia a partir de matèries primeres renovables
- Economia relativa a les matèries renovables
- Avaluació de la biomassa com a matèria primera
- Resultats d’aprenentatge
Dissolvents Benignes (3 crèdits):
- Definició de dissolvents i les seues característiques (pressió cohesiva, paràmetres de solubilitat d’Hildreband, constant dielèctrica, índex de refracció, etc.).
- Característiques i ocupació en processos químics de dissolvents benignes com a aigua, líquids iònics, fluids supercrítics, dissolvents fluorats, etc.
Catàlisi Homogènia (3 crèdits), (Conceptes Bàsics de Catàlisis):
- Catàlisi homogènia: organocatálisis
- Catàlisi asimètrica
- Catàlisi àcid-base
- Cicloadiciones catalitzades per àcids de Lewis quirales
- Hidreogenación; hidroformilación
- Epoxidació; ciclopropanación; aziridinación
- Reaccions amb Pd
- Transformacions seqüencials
- Transformació de la llum en energia química: processos catalítics
- Fotocatálisis positiva
Complements de Formació Transversal (6 crèdits):
- Aquesta assignatura, en tractar-se de complements de formació, està integrada per diferents activitats: classes presencials, assistència a seminaris i conferències, realització de treballs, tutorització personalitzada i workshop.
Depenent de les mancances de formació de l’estudiant, aquest deurà, per a completar la seua formació, participar en les activitats esmentades anteriorment.
Resultats d’aprenentatge. Adquirir coneixements bàsics complementaris en química sostenible, tant teòrics com experimentals, que li permeten cursar i seguir el doctorat.
Avaluació:
- 40% Proves escrites
- 10% Participació en classe
- 50% Treballs
Perfil de diplome
L’egressat del Programa del Doctorat en Química Sostenible posseeix un coneixement profund i integrador de les bases científiques i tecnològiques dels avanços més recents en el seu àmbit. A més, compta amb eines que li permeten proposar i implementar solucions a problemes relacionats amb la seua disciplina, sent capaç de substituir processos productius contaminants (generadors de residus, consumidors d’energia o perillosos) i/o dissenyar nous processos més benignes. L’egressat és capaç de dirigir projectes per a integrar en un procés productiu una o diverses eines de la Química Sostenible. És capaç de transformar els resultats de la investigació en sistemes transferibles a laboratoris d’investigació i/o al sector industrial i empresarial utilitzant les eines de la Química sostenible. A més pot treballar en equip de manera disciplinada per a resoldre diversos problemes científics. I pot participar, propiciar i promoure la difusió i la divulgació dels coneixements en l’àrea de la Química Sostenible.
Requisits i criteris específics d’admissió al programa
Com a via d’accés directe a aquest Programa es considera el Màster en Química Sostenible i del Màster de Riscos Laborals.
Quan un estudiant haja cursat un Màster en alguna matèria afí, (Química, Farmàcia, Enginyeria, etc) i haja cursat un núm. mínim de crèdits relacionats amb la Q. Sostenible, la Comissió Acadèmica podrà aprovar l’accés directe a aquest doctorat. En el seu cas, la Comissió Acadèmica podrà definir, una vegada estudiats els seus programes, una llista de Màsters que permeten l’accés directe al doctorat:
Valoració curricular: 30%
Expedient acadèmic de grau o llicenciatura: 40%
Expedient acadèmic de màster: 20%
Possibilitat d’entrevista 10%
En aquest sentit, tindran prioritat els qui hagen cursat un màster en química sostenible i els/les sol·licitants que, procedents en altres titulacions, acrediten experiència o formació addicional en els camps relacionats amb la temàtica del programa.
D’acord amb el Reial decret 1892/2008, de 14 de novembre, pel qual es regulen les condicions per a l’accés als ensenyaments universitaris oficials de grau i els procediments d’admissió a les universitats públiques espanyoles es reservarà un 5 per 100 de les places disponibles per a estudiants que tinguen reconegut un grau de discapacitat igual o superior al 33 per 100, així com per a aquells estudiants amb necessitats educatives especials permanents associades a circumstàncies personals de discapacitat, que durant la seua escolarització anterior hagen precisat de recursos i suports per a la seua plena normalització educativa.
La Comissió Acadèmica de Coordinació responsable d’aprovar els criteris d’admissió conjunts, serà la que proposarà la modificació del programa, avaluació i s’assegurarà de la seua qualitat, establirà el pla docent i totes aquelles altres qüestions que s’estimen necessàries. Aquesta Comissió estarà integrada per representants de les parts signants i la seua composició queda així mateix especificada en l’annex II del conveni interuniversitari.
Complements de formació
Competències bàsiques i generals
Bàsiques
- Comprensió sistemàtica d’un camp d’estudi i domini de les habilitats i mètodes d’investigació relacionats amb aquest camp.
- Capacitat de concebre, dissenyar o crear, posar en pràctica i adoptar un procés substancial d’investigació o creació.
- Capacitat per a contribuir a l’ampliació de les fronteres del coneixement a través d’una investigació original.
- Capacitat de realitzar una anàlisi crítica i d’avaluació i síntesi d’idees noves i complexes.
- Capacitat de comunicació amb la comunitat acadèmica i científica i amb la societat en general sobre els seus àmbits de coneixement en les maneres i idiomes d’ús habitual en la seua comunitat científica internacional.
- Capacitat de fomentar, en contextos acadèmics i professionals, l’avanç científic, tecnològic, social, artístic o cultural dins d’una societat basada en el coneixement.
Capacitats i destreses personals
- Desembolicar-se en contextos en els quals hi ha poca informació específica.
- Trobar les preguntes claus que cal respondre per a resoldre un problema complex.
- Dissenyar, crear, desenvolupar i emprendre projectes nous i innovadors en el seu àmbit de coneixement.
- Treballar tant en equip com de manera autònoma en un context internacional o multidisciplinari.
- Integrar coneixements, enfrontar-se a la complexitat i formular judicis amb informació limitada.
- La crítica i defensa intel·lectual de solucions.