Informació d’accés al programa

Doctorat en Ciència i Tecnologia Marina i Costanera

Objectius, perfil d’ingrés i perfil d’eixida

Objectius

El Programa de Doctorat en Ciència i Tecnologia Marina i Costanera té per objectiu la formació de doctors amb formació investigadora en diferents aspectes científics i tecnològics rellevants en la gestió efectiva i sostenible de zones marines i costaneres, adquirida en el context de diferents línies d’investigació en l’àmbit de l’aplicació de diferents avanços científics i tecnològics en aquests entorns per a promoure l’avanç de nous procediments, metodologies i tècniques que permeten una millor gestió de l’entorn litoral i mitjà marítim, considerant tant aspectes sociològics, ecològics, i ambientals, com d’eficiència en la gestió de recursos.

Perfil d’ingrés recomanat

El perfil d’ingrés recomanat serà el que l’alumne haja cursat un Màster universitari amb itinerari investigador que s’adquirisquen coneixements sobre temes d’aplicabilitat en entorns pròxims a la costa o subaquàtics, sent els següents els inclosos específicament en el programa de doctorat:

1) Tecnologia electrònica, ciències de la computació i tecnologies de la informació i comunicacions aplicats a l’avanç de la ciència i tecnologia aplicada a l’entorn marí i costaner.

2) Mètodes de preses de mesures, mètodes matemàtics, simulació i modelatge de sistemes marins i costaners

3) Oceanografia, Ciència pesquera i modelatge d’hàbitats

4)Enginyeria acústica aplicada al medi marí i costaner

Per aquest perfil fem referència, en primer lloc, a aquells màsters de tall generalista el pla d’estudis del qual abasta matèries diverses pròpies de la ciència i tecnologia que puga ser aplicable a les zones marines i/o costaneres. Així mateix, tenen cabuda dins del perfil d’ingrés recomanat, tots aquells estudiants que hagen cursat estudis de màster amb itinerari investigador orientats cap a temes relacionats amb les línies d’investigació oferides en el programa de doctorat, tal com s’indiquen específicament a continuació:

1) Dispositius electrònics, xarxes telemàtiques i tècniques d’intel·ligència artificial per a monitoratge d’entorns marins i costaners · Xarxes multimèdia per al monitoratge de l’entorn rural costaner i marí. · Aplicació de tècniques d’Intel·ligència Artificial per a la predicció de comportament i previsió de recursos en entorns rurals costaners i marins. · Xarxes sense fils per al monitoratge de l’entorn rural costaner i subaquàtic. · Dispositius electrònics per al monitoratge de l’entorn.

2)Metodologies d’observació i modelatge d’ecosistemes marins. · Estimació i seguiment de biomassa marina mitjançant tècniques acústiques actives i òptiques. · Models estadístics, biomètrics i de creixement d’espècies aqüícoles. · Teledetecció i acústica passiva per a l’estimació de poblacions i distribució espacial de vertebrats marins, i efectes del soroll submarí.

3)Oceanografia, gestió pesquera i modelatge d’hàbitats fluvials · Soci-antropologia de la pesca. · Gestió pesquera. · Avaluació i seguiment ambiental d’ecosistemes marins i costaners. · Modelatge d’hàbitats fluvials, ecohidráulica i ecohidrología per a l’estimació de cabals ecològics i adaptació al canvi climàtic.

4)Nous materials per al control del camp acústic, i simulació acústica, amb aplicació al medi ambient marí i costaner. · Oceanografia física. · Materials tècnics ecoinnovadores multifuncionals per a entorns litorals i marítims. · Metamateriales per al control del camp acústic en zones marines i costaneres. · Mètodes numèrics de simulació en acústica aplicada al medi ambient.

El perfil d’ingrés recomanat és aquell en el qual l’alumne ha cursat en el màster més del 80% dels crèdits relacionats amb una o diverses àrees del programa de doctorat (inclòs el Treball Final de Màster).

Sense ànim d’exhaustivitat, donada l’enorme varietat d’estudis de màster existents en el mercat que responen a l’anterior descripció, es consideren com a perfils d’ingrés recomanats els titulats en màsters les competències dels quals siguen similars a les dels següents títols de la UPV:

  • Màster Universitari en Avaluació i Seguiment Ambiental d’Ecosistemes Marins i Costaners
  • Màster Universitari en Enginyeria Acústica
  • Màster Universitari en Enginyeria de Sistemes Electrònics
  • Màster Universitari en Tecnologies, Sistemes i Xarxes de Comunicacions.
  • Màster Universitari en Enginyeria Hidràulica i Medi Ambient

Per tant, els alumnes que hagen finalitzat algun d’aquests màsters, tindran accés directe al programa de doctorat sense que hagen de cursar crèdits complementaris.

Hem de ressaltar el caràcter recomanat del perfil dels estudiants del Màster en Enginyeria Acústica. Així com el desenvolupament de les teories i de la tecnologia d’ús de les ones electromagnètiques (EM) suposa una revolució tecnològica en el segle XX, permetent la comunicació i detecció a distància en l’atmosfera i l’espai, són les ones acústiques les que compleixen aqueix paper en el medi marí. Les ones EM (com la llum) a penes es transmeten unes desenes de metres en el millor dels casos, i les espècies marines han evolucionat en la percepció i emissió acústica en les seues relacions ecosistèmiques. Existeix una preocupació creixent per l’efecte que sobre la salut del medi ambient marí exerceixen la cada vegada major contaminació acústica submarina, introduïda principalment per la navegació i altres activitats humanes. Així s’ha reflectit en la Directiva Europea sobre Estrategía Marina, que ha designat com un dels Descriptors del bon estat ambiental a l’energia abocada en el medi marí, amb especial èmfasi en l’energia acústica, o soroll submarí. A més, l’home ha mimetitzat les tècniques emprades pels mamífers marins i altres espècies desenvolupant tècniques acústiques de detecció, posicionament i mesura. Ecosondas i sónares permeten la navegació o detecció de bancs de pesca o de submarins. Tots els sistemes de navegació submarina i posicionament de vehicles autònoms són sistemes acústics. També els sistemes de comunicació (mòdems acústics o de telecomando) a dispositius científics o d’ús industrial en plataformes, gasoductes o cablejat submarins. Així mateix, gran part dels instruments científics oceanogràfics utilitzen tècniques acústiques, com els perfiladors de corrent per efecte Doppler, o la tomografia acústica submarina per a estudis de la influència del canvi climàtic en la salinitat i temperatura de grans masses d’aigua. És per això que en els programes d’estudis de ciències de la mar està sempre present la matèria d’acústica submarina. Així, en el Màster d’Enginyeria Acústica de la UPV s’imparteix l’assignatura d’Acústica Submarina, complementada amb les d’Ultrasons i Sistemes Electroacústics, en les quals s’emfatitza el rang de freqüència dels senyals acústics de major ús per la tecnologia submarina, i l’ús i disseny dels transductors piezoelèctrics d’aqueix àmbit.

Perfil d’ingrés afins

Existeixen altres màsters els continguts dels quals poden ser aplicable a l’entorn marí i costaner. Per tant, sempre que la línia d’investigació triada per l’estudiant de doctorat englobe coneixements del màster prèviament cursat i estiga clarament emmarcada dins de les línies d’investigació del programa de doctorat, es podrà considerar afí. Es consideren 2 perfils d’ingrés afins: perfil d’ingrés afí nivell 1, i perfil d’ingrés afí nivell 2.

– Perfil d’ingrés afí nivell 1: Els alumnes enquadrats en l’en aquest perfil hauran d’abordar la realització de 9 crèdits ECTS en complements de formació, a fi d’adquirir les competències metodològiques i instrumentals bàsiques per a desenvolupar la seua investigació en entorns marins i costaners. Aquests complements de formació estan detallats en l’apartat Complements de Formació. Alguns exemples dels màsters impartits dins de la UPV que donen lloc a alumnes amb aquest perfil són: Màster en Aqüicultura, Màster Universitari en Producció Animal, i Màster Universitari en Enginyeria Ambiental. Aquests màsters són els mateixos exemples que els utilitzats per a l’obtenir el valor M=0,75 en l’índex de valoració (IV), que s’utilitza en l’apartat 3 (següent apartat)

– Perfil d’ingrés afí nivell 2: Tenint en compte del caràcter cada vegada més interdisciplinari de la investigació, i prenent especialment en compte que algunes de les línies del programa poden ser abordades per especialistes de diversos camps d’especialització, no és de descartar que puguen interessar-se pel programa, i puguen tenir cabuda en ell, candidats a doctors que, fins i tot complint amb els requisits legals d’accés, tinguen una formació que no corresponga a perfils relacionats amb l’entorn marí i costaner. En aquests casos podran ser admesos sempre que aborden la realització de 15 crèdits ECTS en complements de formació, a fi d’adquirir les competències metodològiques i instrumentals bàsiques per a desenvolupar la seua investigació en entorns marins i costaners. Alguns exemples dels màsters impartits dins de la UPV que donen lloc a alumnes amb aquest perfil són: Màster Universitari en Sensors per a Aplicacions Industrials, Màster Universitari en Investigació Matemàtica, i Màster Universitari en Enginyeria d’Anàlisi de Dades, Millora de Processos i Presa de decisions. Aquests màsters són els mateixos exemples que els utilitzats per a l’obtenir el valor M=0,50 en l’índex de valoració (IV), que s’utilitza en l’apartat 3 (següent apartat)

Perfil de diplome

Doctor en Ciència i Tecnologia Marina i Costanera

Requisits i criteris específics d’admissió al programa

El programa de doctorat és organitzat, dissenyat, coordinat i supervisat per la Comissió Acadèmica del Programa de Doctorat (CAPD) responsable de la seua definició, actualització i qualitat, així com també de les activitats de formació i investigació dels doctorands. La CAPD estarà constituïda per professors/investigadors vinculats al programa de doctorat, tal com estableix el Reglament de Règim Intern de l’Escola de Doctorat (RRIED) aprovat en Consell de Govern de 28 de maig de 2015 i la Normativa d’Estudis de Doctorat de la UPV aprovada en Consell de Govern de 25 d’abril de 2013. Tots els membres hauran de complir amb els requisits establits en el Reial decret 99/2011 que regula els estudis de doctorat (hauran de comptar amb almenys un sexenni d’investigació reconegut i almenys una tesi dirigida en els últims 5 anys). El nombre de membres de la Comissió Acadèmica (entre 5 i 10 a més del coordinador) serà definit en funció del nombre de doctorands del programa. El procés d’elecció de la comissió acadèmica serà coordinat per l’Escola de Doctorat, sentides les propostes efectuades per les estructures d’investigació participants en el programa. La comissió acadèmica serà ratificada i nomenada per l’Escola de Doctorat. La renovació de les CAPDs es durà a terme cada quatre anys, tal com estableix el RRIED.

Serà la CAPD qui vetlarà pel compliment dels criteris d’admissió al programa i serà responsable de la seua valoració tenint en compte els següents aspectes:

1. Titulació acadèmica: podran accedir al programa preferentment aquells titulats universitaris espanyols o estrangers amb formació en ciència o tecnologia relacionada amb l’entorn marí o costaner.

2. Formació de postgrau: s’haurà d’acreditar haver superat almenys 60 crèdits de formació de postgrau

(Màster) preferentment en l’àmbit de ciència o tecnologia que fora aplicable a les àrees o línies d’investigació en entorns marítims o costaners, sempre que la seua formació corresponga a un mínim de 300 ECTS.

3. Expedient acadèmic: s’haurà d’aportar l’expedient acadèmic tant de grau com de postgrau per a ser valorat per la CAPD.

La CAPD del programa serà la responsable d’avaluar l’admissió dels alumnes aplicant un índex de valoració (IV) en una escala de 0 a 100 punts. Podrà accedir el programa de doctorat qui supere un IV ≥ 60 punts. L’IV serà calculat segons la següent ponderació sobre els aspectes anteriors:

1. Titulació acadèmica: 50%.

2. Formació de postgrau o equivalent: 30%.

3. Expedient acadèmic: 20%.

L’IV serà calculat segons s’indica en els següents suposats:

Suposat a):

Per al càlcul de l’IV s’aplicarà la següent equació, sent requisit l’haver cursat prèviament almenys 60 crèdits de nivell de Màster Universitari:

IV=20*E + 30*T + 50*M

Sent E el factor de ponderació de l’expedient acadèmic del total dels estudis (de grau i postgrau), considerant la nota mitjana global en escala normalitzada de 0 a 1, T el factor de ponderació del títol de grau i M el factor de ponderació de la formació de postgrau. A continuació es presenten els valors que poden prenen els factors T i M:

Formació de grau:

  • Tindrà un valor T=1 aquell grau que tinga una relació directa amb alguna de les línies incloses en el programa de doctorat, és a dir, almenys el 80% dels crèdits obligatoris del grau, estiguen relacionades amb el programa de doctorat (Inclòs el tema del Treball Final de Grau). Alguns exemples són: Grau en Ciències Ambientals, Grau en Biotecnologia, Grau en Ciències de la Mar, Grau en Biologia, Grau en Enginyeria Agroalimentària i del Medi rural, i Grau en Enginyeria Forestal i del Medi natural, Grau en Enginyeria de Sistemes de Telecomunicació, So i Imatge, Grau en Enginyeria en Tecnologies Industrials, Grau en Tecnologies Interactives, Grau en Enginyeria Química, i Grau en Física.
  • El valor de T per a la resta de Graus dependrà de la relació de les assignatures cursades en el grau amb la línia d’investigació del programa de doctorat a la qual s’opta (valoració prèvia per la CAPD). En aquest cas T podrà variar entre 0 i 0.9.

Formació de Postgrau:

  • Tindrà un valor M=1 aquell Màster que tinga una relació directa amb alguna de les línies incloses en el programa de doctorat (entre el 100% i el 80% dels crèdits cursats en el màster, inclòs el tema del Treball Final de Màster, ha d’estar relacionat amb la línia d’investigació). Alguns exemples són: Màster en Avaluació i Seguiment Ambiental d’Ecosistemes Marins i Costaners, Màster en Enginyeria Acústica, Màster Universitari en Enginyeria de Sistemes Electrònics, Màster Universitari en Tecnologies, Sistemes i Xarxes de Comunicacions, i Màster Universitari en Enginyeria Hidràulica i Medi Ambient.
  • Tindrà un valor M=0.75 el màster el contingut present del qual entre un 65% i menys del 80% d’afinitat amb el contingut el Màster) d’afinitat amb les línies d’investigació abordades pel programa de doctorat (valoració prèvia per la CAPD). Alguns exemples són: Màster en Aqüicultura, Màster Universitari en Producció Animal, i Màster Universitari en Enginyeria Ambiental.
  • Tindrà un valor M=0.5 el màster el contingut present del qual un entre el 50% i menys del 65% d’afinitat amb les línies d’investigació abordades pel programa de doctorat (valoració prèvia per la CAPD). Alguns exemples són: Màster Universitari en Sensors per a Aplicacions Industrials, Màster Universitari en Investigació Matemàtica, i Màster Universitari en Enginyeria d’Anàlisi de Dades, Millora de Processos i Presa de decisions.

Únicament els qui complisquen amb una valoració M = 1 estarien exempts de cursar complements de formació, podent accedir directament al Programa de Doctorat. En cas contrari, en funció de la formació del Postgrau aportada, la CAPD determinarà els complements de formació.

Sent M el factor de ponderació del Màster aportat per a l’ingrés, amb les línies d’investigació abordades pel programa de doctorat (valoració prèvia per la CAPD).

Els continguts dels complements de formació que es realitzaren estan en funció dels perfils d’ingrés. Aquests seran recomanats per la CAPD tenint en compte les febleses formatives de l’alumne . Els complements de formació seran adquirits utilitzant l’oferta acadèmica de postgrau de la universitat, en particular del Màster Universitari en Avaluació i Seguiment Ambiental d’Ecosistemes Marins i Costaners, o del Màster Universitari en Enginyeria Acústica.

– Suposat b):

En el cas de no haver cursat prèviament crèdits de nivell de Màster i estar en possessió d’un títol oficial espanyol de Grau d’almenys 300 crèdits ECTS s’aplicarà la següent equació:

IV = 20*E + 80*T

Sent E el factor de ponderació de l’expedient acadèmic dels estudis de grau considerant la nota, mitjana global en escala normalitzada de 0 a 1 i T el factor de ponderació del títol de grau i el valor del qual, ve dau segons el llistat per al supòsit anterior, i s’especifica de nou a continuació:

  • Tindrà un valor T=1 aquell grau que tinga una relació directa amb alguna de les línies incloses en el programa de doctorat, és a dir, almenys el 80% dels crèdits obligatoris del grau, estiguen relacionades amb el programa de doctorat (Inclòs el tema del Treball Final de Grau).
  • El valor de T per a la resta de Graus dependrà de la relació de les assignatures cursades en el grau amb la línia d’investigació del programa de doctorat a la qual s’opta (valoració prèvia per la CAPD). En aquest cas T podrà variar entre 0 i 0.9.

Els qui siguen valorats sota aquest supòsit hauran de cursar complements de formació amb caràcter obligatori. Igual que per al supòsit anterior, aquests complements de formació seran adquirits a través de l’oferta formativa del Màster Universitari en Avaluació i Seguiment Ambiental d’Ecosistemes Marins i Costaners, o del Màster Universitari en Enginyeria Acústica. En funció de la formació prèvia hauran de cursar fins a un màxim de 15 ECTS entre les assignatures del màster indicat. Totes les assignatures d’aquests Masters estan relacionades amb les temàtiques de les línies d’investigació del programa de doctorat i són per tant coherents amb l’àmbit científic del programa.

Els Titulats de grau nacionals o estrangers que hagen obtingut un màster en els àmbits de ciència i/o tecnologia marina o costanera, amb una intensitat mínima equivalent a 60 ECTS, s’aplicaren els mateixos criteris d’accés descrit amb anterioritat i hauran de realitzar complements de formació per a adquirir aquestes competències concorde al valor M estimat per la CAPD.

En el cas que l’alumne procedisca d’altres Programes Oficials de Postgrau o d’altres estudis amb un nivell de formació equivalent a la del títol oficial espanyol de Màster Universitari, s’avaluarà per part de la CAPD l’afinitat de les competències adquirides amb les competències previstes en els Màsters esmentats. En aquests casos, la CAPD realitzarà un informe on es reflectirà, quan siga necessari, la necessitat que l’alumne curse algunes matèries dels màsters especificats, segons els criteris que posteriorment s’estableixen. Així mateix, es llistarà el conjunt de línies d’investigació del Programa en les quals el doctorand podrà participar.

El número d’ECTS, continguts, sistemes d’avaluació i resultats d’aprenentatge de cadascuna de les matèries objecte dels màsters associats al programa de doctorat s’inclouen en les seues respectives guies docents que estan disponibles en la seua pàgina web.

Les llengües emprades en el Programa de Doctorat són principalment tres: l’espanyol, el valencià i l’anglès.

Els nivells recomanats d’aquestes, d’acord amb el Marc comú europeu de referència per a les llengües, són el C-1 per a l’espanyol, C-1 per al Valencià, i el B-2 per a l’anglès.

Estudiants amb necessitats educatives específiques

La Fundació CEDAT (Fundació Centre d’Estudis per al Desenvolupament d’Ajudes Tècniques i Sistemes per a la Integració Soci Laboral de Persones Discapacitades) de la Comunitat Valenciana treballa en matèria de la discapacitat amb la Universitat Politècnica de València des de 1994. La Fundació pretén normalitzar i donar resposta a les necessitats plantejades per a la integració en el marc universitari i en general en la vida quotidiana de les persones amb discapacitat, facilitant en la mesura que siga possible l’accés als diferents recursos disponibles. En la Universitat Politècnica de València existeix el Servei d’Atenció a l’Estudiant amb Discapacitat que té les següents funcions:

– Assessorament a nivell universitari per a alumnes amb discapacitat

– Desenvolupe plans personalitzats d’atenció

– Realitza accions de formació i sensibilització dirigides a la comunitat universitària

– Desenvolupa experiències d’ocupació amb persones amb discapacitat que faciliten la seua posterior inserció laboral.

– Es proporciona a l’estudiant informació sobre la normativa en vigor en la UPV per a estudiants amb discapacitat: exempció de taxes, reserva de plaça, permanència, beques, cursos de formació, pràctiques, així com s’avaluen les seues necessitats educatives específiques derivades de la seua condició de discapacitat per a procedir a les adaptacions curriculars pertinents en la seua etapa acadèmica.

– Es disposa d’una sèrie de recursos (gravadores, programes de reconeixement de veu, emissores de Freqüència Modulada) que poden ser utilitzats al llarg de tot el curs acadèmic, existint convocatòries específiques per a la seua petició.

– Formació a estudiants sobre nocions bàsiques de discapacitat per a poder dur a terme accions de voluntariat, on els estudiants voluntaris fan costat als estudiants amb discapacitat en diverses accions, les quals contribueixen a sensibilitzar a la resta de la comunitat universitària sobre les necessitats de les persones amb discapacitat.

– En referència al Personal Docent i Investigador, proporciona assessorament i informació sobre les necessitats educatives especials d’els/les alumnes/as amb diversitat funcional i de les seues circumstàncies singulars en el dia a dia de la vida universitària, així com de les mesures i adaptacions necessàries que permeten accedir i desenvolupar els seus estudis en igualtat de condicions que a la resta de companys/as.

La CAPD arbitrarà les mesures oportunes per a establir, en el cas d’estudiants amb necessitats educatives específiques derivades de discapacitat, els serveis de suport i assessorament adequats, que fins i tot contemplarà la possibilitat d’adaptacions curriculars específiques. Per a això, treballarà estretament amb el Servei d’Atenció a l’Estudiant amb Discapacitat de la Universitat Politècnica de València .

Complements de formació

Conforme es descriu en l’apartat de criteris d’admissió, la CAPD, estudiat el currículum del doctorand i la seua formació, definirà la relació de complements de formació que haja de cursar. Aquests complements de formació seran adquirits a través de l’oferta acadèmica de postgrau de la Universitat, en particular del Màster Universitari en Avaluació i Seguiment Ambiental d’Ecosistemes Marins i Costaners, o del Màster Universitari en Enginyeria Acústica, considerant la formació específica requerida pel doctorand per a l’adequat desenvolupament de la seua labor investigadora.

Els alumnes que accedisquen havent cursat un Màster d’almenys 60 crèdits ECTS, i es troben sota el perfil d’ingrés recomanat, estarien exempts de cursar complements de formació, podent accedir directament al programa de doctorat.

Els alumnes que accedisquen havent cursat un Màster d’almenys 60 crèdits ECTS, i es troben en el cas de perfil d’ingrés afí, tindran una etapa de formació en la qual haurà d’abordar la realització de 9 crèdits ECTS en complements de formació, en el cas de perfil d’ingrés afí de nivell 1, o 15 crèdits ECTS en complements de formació, en el cas de perfil d’ingrés afí de nivell 2. Els complements de formació seran triats pel propi alumne segons l’oferta disponible de Complements de Formació disposada al final d’aquest apartat.

Els alumnes que accedisquen sense haver cursat un Màster però amb un Grau d’almenys 300 crèdits ECTS, en funció de la formació prèvia, segons el suposat b) descrit en els criteris d’admissió del programa de doctorat, en l’apartat 3.2 de la Memòria de Verificació, hauran de cursar fins a un màxim de 15 ECTS complements de formació de l’oferta disponible de Complements de Formació disposada al final d’aquest apartat.

La formació complementària es realitzarà amb assignatures del Màster Universitari en Avaluació i Seguiment Ambiental d’Ecosistemes Marins i Costaners, o del Màster Universitari en Enginyeria Acústica que són impartides per doctors vinculats al Programa de Doctorat en Ciència i Aplicacions Tecnològiques per a l’Entorn Marí i Costaner.

Competències bàsiques i generals

Bàsiques

CB11 – Comprensió sistemàtica d’un camp d’estudi i domini de les habilitats i mètodes d’investigació relacionats amb aquest camp.

CB12 – Capacitat de concebre, dissenyar o crear, posar en pràctica i adoptar un procés substancial d’investigació o creació.

CB13 – Capacitat per a contribuir a l’ampliació de les fronteres del coneixement a través d’una investigació original.

CB14 – Capacitat de realitzar una anàlisi crítica i d’avaluació i síntesi d’idees noves i complexes.

CB15 – Capacitat de comunicació amb la comunitat acadèmica i científica, i amb la societat en general, sobre els seus àmbits de coneixement en les maneres i idiomes d’ús habitual en la seua comunitat científica internacional.

CB16 – Capacitat de fomentar, en contextos acadèmics i professionals, l’avanç científic, tecnològic, social, artístic o cultural dins d’una societat basada en el coneixement.

Capacitats i destreses personals

CA01 – Desembolicar-se en contextos en els quals hi ha poca informació específica.

CA02 – Trobar les preguntes claus que cal respondre per a resoldre un problema complex.

CA03 – Dissenyar, crear, desenvolupar i emprendre projectes nous i innovadors en el seu àmbit de coneixement.

CA04 – Treballar, tant en equip com de manera autònoma, en un context internacional o multidisciplinari.

CA05 – Integrar coneixements, enfrontar-se a la complexitat i formular judicis amb informació limitada.

CA06 – La crítica i defensa intel·lectual de solucions.

Altres competències

No s’inclouen altres competències