El campus d’Alcoi de la UPV obri el primer laboratori de neuroeducación d’Espanya
El campus d’Alcoi de la Universitat Politècnica de València ha posat en marxa el primer laboratori de neuroeducación d’Espanya. Denominat Neuroedulab, està equipat amb l’última tecnologia en biometries de neurociència, la qual cosa permet monitorar el rendiment dels estudiants, amb l’objectiu de millorar el seu aprenentatge i assimilació de nous coneixements.
Entre altres tecnologies, aquest nou laboratori del campus d’Alcoi de la UPV incorpora equips d’electroencefalografia, resposta electrodérmica de la pell, reconeixement d’emocions a través de la codificació facial, ritme cardíac i seguiment de l’atracció visual de l’estudiant.
Segons explica David Juárez, coordinador del Neuroedulab i investigador del Macom Research Lab de la UPV, amb la resposta galvànica o electrodérmica de la pell, es pot mesurar el nivell de sudoració dels dits de l’alumnat i amb això, la seua intensitat emocional; mitjançant l’electroencefalograma -amb la col·locació de 14 sensors- es monitora l’activitat cerebral, que posteriorment processen i interpreten amb un programari especial; i amb l’eye tracking o seguiment ocular és possible saber on mira l’alumne o alumna a cada moment i determinar quins són els punts que més els criden l’atenció.
“Processant tota aquesta informació i aplicant els seus resultats directament en l’estudiant, podrem contribuir a millorar el seu rendiment. Amb aquest nou laboratori tant docents com personal investigador poden validar noves eines d’aprenentatge actiu que pretenen potenciar l’assimilació i memorització de conceptes amb major eficiència”, destaca Juárez.
I es pot aplicar en totes les matèries pròpies d’enginyeria, tant en matèries de base, com específiques dels graus en enginyeria informàtica, robòtica, disseny industrial, administració d’empreses, química, mecànica, elèctrica o fins i tot tècniques d’intel·ligència artificial.
“Volem preparar d’una manera més activa als professionals del futur”
“Això és extrapolable als programes màster d’organització industrial i logística, tèxtil, enginyeria de materials o MBA. Amb aquest nou laboratori, volem contribuir al fet que els nostres alumnes i alumnes tinguen un millor rendiment i assimilen de forma més senzilla els coneixements de cada matèria. En definitiva, volem aportar la nostra experiència per a preparar d’una manera més activa als professionals del futur”, afig David Juárez.
Al seu torn, els professors poden validar l’esforç desenvolupat per a aplicar aquestes metodologies en el seu propi cervell, “escanejant” les seues pròpies mètriques de rendiment cerebral, enfront dels mètodes més tradicionals.
“El nostre laboratori de neuroeducación ja està actiu, i ha permès publicar treballs científics molt prometedors en l’àmbit de l’educació, tant en congressos com en revistes científiques de primer nivell a nivell mundial, i està obert a tota la comunitat universitària de la UPV, així com a aquells centres de formació que vulguen validar noves metodologies d’aprenentatge en educació”, conclou David Juárez.