“Porte una científica al meu col·le”

Celebració del Dia Internacional de la Dona i la Xiqueta en la Ciència. Noves activitats organitzades pel Comitè d’Igualtat del campus de Gandia en el marc de l’11F.

Amb motiu de la celebració del Dia Internacional de la Dona i la Xiqueta en la Ciència, el Comitè d’Igualtat del campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV) ha organitzat una nova edició de “Porte una científica al meu col·le”. Aquesta campanya, que compta amb el suport de la Càtedra IVIO, es desenrotllarà presencialment a les aules de més de quinze centres de la província d’Alacant i València durant el mes de febrer.

La setena edició de “Porte una científica al meu col·le” continuarà visibilitzant el treball de les dones, a través de xarrades, tallers i jocs. A més, i coincidint amb la Iniciativa 11F en l’àmbit nacional, vol centrar la seua atenció en la salut mental en dones STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics). “A mesura que més dones ingressen en aquestes disciplines, s’ha fet evident que enfronten desafiaments únics que poden afectar el seu benestar psicològic”.

Les dones STEM sovint es troben “en entorns predominantment masculins, la qual cosa pot generar sentiments d’aïllament i pressió”. Així mateix, “les expectatives socials i les responsabilitats familiars poden afegir una càrrega addicional”. Per tant, “és fonamental que les institucions educatives i les empreses implementen polítiques de suport que promoguen un ambient inclusiu i saludable”, com indica Iniciativa 11F.

Setena edició de la campanya “Porte una científica al meu col·le”

Investigadores, professores i tècniques que desenrotllen la seua activitat professional al campus de Gandia de la UPV, en l’àmbit de l’acústica, la biologia, les ciències ambientals o la química, entre altres, acostaran el seu treball a estudiants i adolescents d’infantil, primària, secundària i batxillerat, també a l’alumnat de l’escola d’adults, amb l’objectiu de visibilitzar la labor que desenrotllen al campus universitari.

El programa de la campanya “Porte una científica al meu col·le”, edició 2025, inclou les següents activitats:

Acústica submarina amb Isabel Pérez Arjona. IES Vall de la Safor, Vilallonga (6 de febrer).

Descobrir la ciència amb Isabel Pérez Arjona. CEIP Verge de la Font, Vilallonga (11 de febrer).

Moltes veus, un mateix temps: dones que transformen la ciència amb Rebeca Díez Somavilla. CEP Jaume I, Gandia (11 de febrer).

Xarrada sobre l’experiència com a dona en l’àmbit científic amb Mar Parra Boronat. IES Gabriel Ciscar, Oliva (11 de febrer).

Dona+Ciència=Futur amb Isabel Pérez Arjona, Virginia Garófano Gómez i Silvia Falcó Giaccaglia. Casa de la Cultura Marqués de González de Quirós (11 de febrer), xarrada organitzada per l’Ajuntament de Gandia.

La importància de la marjal. Marjal de La Safor. Impactes de les preses a l’ecosistema marí amb Maite Sebastiá Frasquet. Col·legi Gregori Maians, Gandia (12 de febrer)

Un dia en la vida d’una dona científica amb Pilar Sánchez Rivero i Teresa Rubio López. Biblioteca de Xirivella (12 de febrer).

Què vols ser de major? Taller d’iniciació a la química amb Josep Costa Murcia i Sagrari Torres Cartas. CEIP Cervantes, Gandia (12 de febrer).

Dibuixe una científica. Taller d’iniciació a la química amb Josep Costa Murcia i Sagrari Torres Cartas. CEIP Joan Martorell, Gandia (12 de febrer).

Investigant grans mamífers marins amb Blanca Feliu Tena i Natàlia Sastre Miralles. CEIP Les Foies, Grau de Gandia (12 de febrer).

Un dia en la vida d’una dona científica amb Pilar Sánchez Rivero i Teresa CEIP Miguel de Cervantes de Xirivella (13 i 14 de febrer).

Investigant grans mamífers marins amb Blanca Feliu Tena i Natalia Sastre Miralles. IES Maria Ibars, Dénia (13 de febrer).

Dibuixe una científica. Taller d’iniciació a la química amb Josep Costa Murcia i Sagrari Torres Cartas. CEIP Joan Martorell, Gandia (13 de febrer).

Taller de química i biologia amb Isabel Martínez Nieto i Sagrari Torres Cartas. IES María Enríquez de Gandia (14 de febrer).

Descobrir la ciència amb Isabel Pérez Arjona. CRA Alfauir-Rótova (17 de febrer).

Activitat sobre l’11F amb Sandra Sendra Compte. CEIP Magraner, Tavernes de la Valldigna (18 de febrer).

Taller de química i biologia amb Isabel Martínez Nieto, Sagrari Torres Cartas i Leire Carbonell Adrover. IES Ausiàs March, Gandia (25 de febrer).

Dones i cinema

D’altra banda, la Biblioteca campus Gandia CRAI ha preparat una selecció de materials sobre el paper de la dona darrere de les cambres: assajos sobre la dona com a creadora en el món del cinema, estudis sobre l’obra de directores de cinema destacades, així com pel·lícules dirigides per dones. Tots els materials estan disponibles a les Biblioteques UPV. Igualment, ha organitzat una exposició “Dones i cinema” oberta al públic des de l’11 de febrer i fins al 8 de març, en el hall de l’edifici de la biblioteca.

Dia Internacional de la Dona i la Xiqueta en la Ciència

El Dia Internacional de la Dona i la Xiqueta en la Ciència va ser proclamat per l’Assemblea General de Nacions Unides l’any 2015, amb la finalitat d’aconseguir l’accés i la participació plena i equitativa en la ciència per a les dones i les xiquetes.

Segons l’Informe del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats, Científiques en xifres, en la branca d’ensenyances de Ciències hi ha una major representació de dones en carreres de salut, però molt baixa representació en la branca d’Enginyeria i Arquitectura, on tan sols una de cada quatre estudiants són dones. En conseqüència, “les desigualtats de gènere en la distribució de dones i homes en l’educació universitària es mantenen”.

Per això, continuen sent necessàries accions com les empreses pel Comitè d’Igualtat del campus de Gandia de la UPV, en les quals participen investigadores, professores i tècniques per a visibilitzar el seu treball i fomentar vocacions científiques i tecnològiques en xiquetes i adolescents.