Formació
Un dels pilars en els quals se sustenta el pla de suport és el plantejament d’una estructura modular (estratègies formatives de duració diferent) perquè cada professor/a vaja configurant la seua pròpia arquitectura curricular, construint al seu ritme, el seu desenvolupament professional en funció de les seues necessitats i possibilitats a través dels diferents itineraris formatius que oferim.
En aquest sentit s’ofereixen, activitats de diferent duració i característiques, que cada docent anirà seleccionant segons el moment en què es trobe:

Activitats formatives de curta duració
Amb una duració de 2 a 12 hores, en aquestes activitats (jornades, webinars, tallers) es treballen sobre tòpics delimitats de cadascuna de les 7 dimensions. L’objectiu fonamental d’aquestes activitats, és despertar l’interès per continuar aprofundint o solucionar problemes o necessitats puntuals.
Aquestes activitats es revisen i actualitzen amb caràcter anual i s’estructuren, principalment, atenent els diferents estàndards de qualitat del MDPD d’acord amb les dimensions de la bona docència.

Activitats formatives de mitja duració
Amb una duració de 2 a 5 ECTS, s’ofereixen MÒDULS d’un caràcter més integrador que permeten als participants realitzar cicles d’aprenentatge experiencial en els quals s’experimente i es teoritze, sobre alguna de les dimensions de la bona docència.
Iniciació a la Investigació Educativa
Innovació
La Universitat Politècnica de València ve impulsant la innovació educativa des de l’any 1986, a través de successius programes que han anat evolucionant al llarg del temps i que han aconseguit instal·lar en la nostra universitat una cultura de la innovació, és a dir, un procés de permanent reflexió i millora dels seus ensenyaments per a adequar-les als nombrosos reptes als quals avui hem de respondre.
L’estimulació, el suport i coordinació de les iniciatives innovadores és una estratègia molt apropiada per a coordinar les necessitats de desenvolupament professional a nivell personal amb les necessitats de desenvolupament organitzatiu, institucional i social de la universitat i els seus diferents contextos.
Aquesta estratègia s’assentisca sobre la pròpia pràctica i se sustenta en la capacitat de reflexió i indagació dels propis docents. La innovació i la formació es complementen mútuament, sent la innovació la base per a la formació.
Objectius del pla d’Innovació Educativa (A+D)
En l’actual convocatòria es proposa continuar amb l’etapa ja començada en cursos anteriors, amb la finalitat d’afermar aqueix salt qualitatiu en els programes d’innovació educativa i, conseqüentment, en les titulacions de la UPV. Amb aquest marc, els objectius que es plantegen són:
- Promoure el desenvolupament de projectes dirigits de manera clara i directa a la millora de l’aprenentatge i desenvolupament integral dels estudiants, fomentant un aprenentatge profund, el desenvolupament d’habilitats cognitives d’alt nivell i la transferència del coneixement a la vida real i professional.
- Posar en valor el treball cooperatiu en la innovació educativa, donant cabuda a projectes desenvolupats per equips i incrementant la implicació de l’equip directiu dels centres a través de les Estructures Responsables de Títols (ERT).
- Proporcionar suport i reconeixement institucional a aquells equips de professorat que vulguen iniciar i/o continuar processos d’innovació i investigació educativa sota el paraigua de els EICE.
- Donar suport al desenvolupament de projectes que avancen en una docència professionalitzada i acadèmica, basada en l’experimentació del seu ensenyament i en una anàlisi sistemàtica de les evidències de l’aprenentatge dels seus estudiants, sotmetent aquests resultats a la revisió crítica per part de totes les persones de la comunitat universitària.
- Impulsar projectes que es alineen clarament amb els reptes clau que planteja el Pla Estratègic de la UPV, el que reclama avançar cap a models de formació que aconseguisquen que els seus estudiants adquirisquen les competències necessàries per a poder tenir una adequada inserció laboral.
Assessorament pedagògic
Amb l’objectiu d’acompanyar al/la docent en el seu desenvolupament professional, aquesta estratègia formativa es basa en el principi de respectar i partir de les concepcions i el context d’els/les docents per a transitar a unes concepcions de la docència més avançades que permeten una millora de la qualitat de l’ensenyament. Així, s’ofereix assessorament, no sols a nivell individual, sinó també col·lectiu per a:
- Desenvolupar algun projecte d’innovació.
- Dissenyar o re-dissenyar la planificació de les assignatures.
- Implementar noves metodologies.
- Elaborar nous materials digitals.
- Incorporar eficaçment la tecnologia a l’aula.
Recursos
Com a estratègia formativa, els diferents recursos educatius que s’ofereixen des de l’ICE tenen un doble objectiu. D’una banda, afavorir el procés de desenvolupament professional del/a docent universitari i, per un altre, facilitar l’accés, l’ús i l’intercanvi d’experiències i coneixement sobre docència universitària, generant una cultura professional basada en l’ensenyament.
Pretenem disposar d’una oferta variada fruit del treball en equip, ja que, no sols s’ofereixen recursos elaborats pel personal de l’ICE, sinó també per professorat i professionals dels diferents serveis de la UPV.
Els recursos tindran diferent format (vídeos, interplay, polimedias, arxius de text, pódcast, infografies, …) i estaran disponibles en la web de l’ICE, dins del seu Gabinet de Recursos Educatius i Multimèdia (GREM).
Tots els recursos presentaran continguts actualitzats sobre la docència universitària, així com estratègies, eines i altres elements que permeten a els/as docents reflexionar sobre la seua pràctica educativa i progressar en el seu desenvolupament professional.

Materials autoinstructivos
per a facilitar l’aprenentatge d’algun tòpic de les dimensions de la bona docència universitària

Quaderns ICE
quaderns d’aprofundiment en un tema concret d’especial interès per a la docència universitària