Què és una notificació administrativa?
La notificació administrativa és una comunicació o posada en coneixement d’una decisió administrativa que afecta els drets o interessos d’una persona física o jurídica, com poden ser el començament del termini per a contestar o presentar documentació, presentar al·legacions o recursos, etc.
La notificació d’actes administratius és un procés, dins del procediment administratiu, que té com a finalitat la de comunicar l’acte o resolució resultant, oferint la informació necessària als interessats sobre un procediment i complint una sèrie de requisits formals, la qual cosa constitueix una garantia tant per a l’administrat com per a la pròpia Administració. L’acció i efecte de notificar permet a l’interessat conèixer de l’acte o resolució administrativa de què es tracte.
La notificació administrativa té la seua regulació en la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.
Què és una notificació electrònica?
Les notificacions electròniques o notificacions telemàtiques són aquelles realitzades per les Administracions Públiques utilitzant mitjans electrònics, bé perquè l’interessat està obligat a això, bé perquè així ho haja manifestat expressament.
Per a poder accedir a aquestes notificacions electròniques, és necessari comptar amb un certificat digital que acredite de manera electrònica a l’usuari.
Qui està obligat a relacionar-se electrònicament amb les administracions?
Les persones físiques podran triar en tot moment si es comuniquen amb les Administracions Públiques per a l’exercici dels seus drets i obligacions a través de mitjans electrònics o no, llevat que estiguen obligades a això. El mitjà triat per la persona per a comunicar-se amb les Administracions Públiques podrà ser modificat per aquella en qualsevol moment.
No obstant això, estaran obligats a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les Administracions Públiques per a la realització de qualsevol tràmit d’un procediment administratiu, almenys, els següents subjectes:
- Les persones jurídiques.
- Les entitats sense personalitat jurídica.
- Els qui exercisquen una activitat professional per a la qual es requerisca col·legiació obligatòria, per als tràmits i actuacions que realitzen amb les Administracions Públiques en exercici d’aquesta activitat professional. En tot cas, dins d’aquest col·lectiu s’entendran inclosos els notaris i registradors de la propietat i mercantils.
- Els qui representen a un interessat que estiga obligat a relacionar-se electrònicament amb l’Administració.
- Els empleats de les Administracions Públiques per als tràmits i actuacions que realitzen amb elles per raó de la seua condició d’empleat públic, en la forma en què es determine reglamentàriament per cada Administració.
Així mateix, les Administracions podran establir, reglamentàriament, l’obligació de relacionar-se amb elles a través de mitjans electrònics per a determinats procediments i per a uns certs col·lectius de persones físiques que, per raó de la seua capacitat econòmica, tècnica, dedicació professional o altres motius quede acreditat que tenen accés i disponibilitat dels mitjans electrònics necessaris.
Per consegüent, la Universitat Politècnica de València com a persona jurídica, està obligada a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb la resta d’Administracions Públiques.
Com es notifica electrònicament?
Els mitjans pels quals es practiquen les notificacions electròniques són mitjançant compareixença en la seu electrònica de l’Administració o Organisme actuant, o a través de l’adreça electrònica habilitada (DEH) única o mitjançant tots dos sistemes, segons dispose cada Administració o Organisme.
Hi ha la possibilitat que les notificacions d’algunes administracions públiques es puguen realitzar a través de diferents plataformes de notificacions. Per exemple, l’Ajuntament de València notifica a través de la seua seu electrònica i a través de la plataforma de notificacions de la Generalitat València, qui al seu torn notifica també a través de la Carpeta Ciutadana del Punt d’Accés General del govern d’Espanya.
Accés a les notificacions electròniques i posada a la disposició de l’interessat
En les notificacions electròniques cal distingir dos moments fonamentals:
- el de “posada a disposició”, que és el moment en què l’Administració “publica” la notificació, de manera que l’interessat pot accedir a ella i
- el de “accés per compareixença electrònica”, instant en què l’interessat, degudament identificat, accedeix al contingut de la notificació i per consegüent és el moment en el qual la notificació es considera practicada i a partir del qual comencen a comptar els terminis establits.
El sistema d’informació corresponent deixarà constància d’aquest accés amb indicació de data i hora.
No s’ha de confondre la notificació electrònica amb l’avís electrònic de notificació. L’avís electrònic de notificació és un avís complementari a la notificació, que es realitza habitualment per correu electrònic o SMS, informant de la posada a la disposició d’una notificació en la seu electrònica de l’Administració o Organisme corresponent o en l’adreça electrònica habilitada única
Què ocorre si no s’accedeix a una notificació o es rebutja?
Una notificació electrònica es considera rebutjada si:
- l’interessat rebutja de manera expressa la notificació electrònica, o
- quan la notificació per mitjans electrònics siga de caràcter obligatori, o haja sigut expressament triada per l’interessat, s’entendrà rebutjada quan hagen transcorregut deu dies naturals des de la posada a la disposició de la notificació sense que s’accedisca al seu contingut.
Quan l’interessat rebutge la notificació d’una actuació administrativa, es farà constar en l’expedient, especificant-se les circumstàncies de l’intent de notificació i el mitjà, donant per efectuat el tràmit i continuant el procediment.
Per consegüent, el fet de rebutjar una notificació electrònica o no realitzar la compareixença en seu no evita que la notificació es considere efectuada i que el procediment en qüestió puga continuar el seu curs.
Atès que la Universitat Politècnica de València es troba obligada a relacionar-se electrònicament amb les Administracions Públiques, qualsevol notificació, transcorreguts un màxim de 10 dies naturals des de la posada a la disposició d’aquesta, si no s’ha accedit a ella, es considerarà rebutjada, la qual cosa implica que s’entén correctament realitzada, i en algunes plataformes de notificació ja no es podrà llegir el seu contingut.
Què és l’Adreça Electrònica Habilitada Única DEHú?
Tal com assenyala l’article 43.1 de la Llei 39/2015, cada Administració o organisme determinarà si les notificacions per mitjans electrònics es practiquen mitjançant compareixença en la seua seu electrònica, a través de l’adreça electrònica habilitada única o mitjançant tots dos sistemes.
L’Adreça Electrònica Habilitada Única (DEHú), anteriorment denominada Adreça Electrònica Habilitada (DEH), és com un apartat postal però digital, des del qual es pot accedir a totes aquelles notificacions que les diferents administracions públiques hagueren publicat en aquesta.
Mitjançant l’Adreça Electrònica Habilitada Única (DEHú) qualsevol persona física o jurídica disposarà d’una bústia electrònica en el qual rebrà les notificacions electròniques, corresponents a aquells procediments als quals voluntàriament decidisca subscriure’s, que puguen practicar les diferents Administracions Públiques subscrites a aquest servei.
Com a receptor de notificacions, aquest servei té caràcter gratuït.
En el cas que la pràctica de la notificació siga obligatòria es podrà assignar d’ofici una adreça electrònica habilitada.
Per a accedir al seu DEHú, l’interessat haurà de disposar d’un Certificat Digital estàndard X.509 emès al seu nom o de l’empresa que representa.
Actualment, a la Universitat Politècnica de València, l’accés a les notificacions posades a la disposició de l’entitat com a persona jurídica correspon al personal habilitat mitjançant resolució del Rector.