
Digues Pàdel al Col·le
Federació de Pàdel de la Comunitat Valenciana
PROJECTE:
Des de la FPCV, constituïda en 2007, es potencia la pràctica del pàdel per a totes les categories i edats, fomentant especialment el pàdel en edat primerenca. Som pioners en la implementació de la pràctica del pàdel en els col·legis, a través del programa Pàdel en el Col·le iniciat en 2016 al costat de la Generalitat Valenciana. Així mateix, la Federació de Pàdel de la Comunitat Valenciana (FPCV) col·labora activament en la inclusió de les persones amb discapacitat en l’esport. Des de la FPCV es considera fonamental continuar promocionant l’esport del pàdel als xiquets i xiquetes en edat escolar i, especialment, a xiquets i xiquetes amb discapacitat intel·lectual. La nostra proposta consisteix a conjuminar dues dels nostres projectes més il·lusionants, Pàdel en el Col·le i Escoles DI Pàdel, iniciant així el projecte DI Pàdel en el Col·le.
OBJECTIUS:
- Oferir una nova activitat, que siga motivadora per als participants i al mateix temps siga socioeducativa.
- Crear un espai de recreació i esport que propicie les relacions socials.
- Potenciar, a través del pàdel, les capacitats lúdiques i físiques de cada jugador de l’escola.
- Fer costat als jugadors en la cerca de la confiança en si mateixos a través del gaudi de les classes, on aprenen exercicis i activitats del seu interès.
- Enfortir valors com a compromís, respecte, solidaritat, així com uns certs hàbits d’higiene personal.
- Millorar la coordinació dinàmica general, lateralitat i ubicació espai temporal.
- Millorar els fonaments, tècnica individual i tàctica del pàdel.
- Millorar la preparació física dels escolars.
METODOLOGIA:
Es pretén iniciar des de l’edat escolar als xiquets i xiquetes amb discapacitat intel·lectual en la pràctica del pàdel mitjançant unitats didàctiques de 10 sessions impartides en els centres escolars especialitzats en alumnes amb necessitats educatives especials. A la Comunitat Valenciana són 46 els centres d’educació especial en els quals podria implantar-se el nostre projecte durant l’horari lectiu. La consecució de tots els objectius marcats està basada en l’entrenament tècnic, entrenament tàctic i preparació física i psicològica, de manera periòdica i continuada. Tota planificació hauria d’estar basada en tres principis: motivació, socialització i activitat física.
Les unitats didàctiques estaran estructurades partint d’una avaluació inicial de destreses físiques (bateria de proves), a les especialitats físiques i d’aprenentatge de cadascun dels alumnes, amb la finalitat d’individualitzar el màxim possible els objectius d’aquestes. Al final de la unitat didàctica es realitzarà una avaluació final per a la valoració.
RESULTATS:
S’han realitzat fins avui 30 unitats didàctiques en Centres d’Educació Especial de les províncies d’Alacant i València, sent molt positives les valoracions tant dels responsables dels centres educatius com dels tècnics que les han impartides. El grau de satisfacció ha sigut molt alt en els alumnes, rebent també molts agraïments de les seues famílies. Ha generat un reforç de l’autoestima dels alumnes. En els nivells més alts, continuïtat en el joc adaptat, els ha portat a demandar més pràctica i mantenir una alta motivació per l’activitat. En els nivells més baixos ha sigut una eina molt útil per a millorar la coordinació oculomanual, a més d’una activitat lúdica.