Fènix Inclusió: Secció de Recreació Esportiva Artic

Premis 2023

PROJECTE:

Fènix Inclusió és un programa socioeducatiu desenvolupat des de l’entitat Secció de Recreació Esportiva Artic, el qual sorgeix de l’interès per la inclusió de joves pertanyents a la Mancomunitat Intermunicipal Barri del Crist (Aldaia – Quart de Poblet), més concretament, està destinat a un grup de 20 xics i xiques d’entre 13 i 18 anys. Utilitza el voleibol com a eina per a promoure la participació, la comunicació i la promoció de la ciutadania. Els beneficiaris del projecte són joves que tenen expedient en Serveis Socials en la Mancomunitat, trobant-se en risc d’exclusió social amb problemes de comportament en centres escolars, amb falta de recursos econòmics, pares, mares, tutors o en atur, famílies monoparentals víctimes de violència de gènere i/o amb trastorns d’addiccions, famílies desestructurades, famílies immigrants, etc.

OBJECTIUS:

  • Promoure la inclusió social de xiquets, xiquetes i adolescents de la Mancomunitat Intermunicipal Barri del Crist Aldaia – Quart de Poblet, a través de la pràctica del voleibol.

  • Facilitar l’accés a l’esport a persones amb limitacions econòmiques, socials, acadèmiques i psicològiques.

  • Fomentar les relacions personals, la pertinença a un grup, l’empatia i el treball en equip.

  • Promoure la confiança i l’autoestima: En treballar en equip i aconseguir objectius, les jugadores poden desenvolupar una major confiança en si mateixes i una major autoestima, la qual cosa els permetrà enfrontar desafiaments en altres aspectes de les seues vides.

  • Advocar per la igualtat de gènere: En el Fènix s’advoca per la igualtat de gènere en assegurar-se que les jugadores tenen accés als mateixos recursos i oportunitats que els jugadors masculins, i en promoure la confiança i l’autoestima.

  • Impulsar hàbits de vida saludables a través de l’activitat física i l’esport.

  • Millorar la salut dels beneficiaris i exercir com a element de prevenció de conductes de risc i consum de substàncies.

  • Tenir un suport psicològic.

  • Millorar vincles familiars i que adquirisquen un major compromís els pares i mares en les activitats dels seus fills i filles.

  • Donar-los unes habilitats i una base perquè puguen inserir-se en el món laboral a través de l’esport.

METODOLOGIA:

El projecte té una duració de dos anys. L’eix central del projecte és la pràctica del voleibol. Els entrenaments són dos dies per setmana durant hora i mitja cada dia. La temporada comença al setembre i finalitza al juliol, tots dos inclosos. La pràctica del voleibol facilita el desenvolupament de diverses capacitats motrius, cognitives i socioafectives. Per a poder dur-ho a terme és necessari aprendre a treballar en equip, esforçar-se, respectar les regles del joc, desenvolupar la intel·ligència motriu i l’estratègia, estimular la concentració i la memòria, calcular trajectòries, desenvolupar les capacitats motrius bàsiques, respectar les decisions arbitrals, saber superar-se, gestionar la victòria i la derrota, saber moure’s per l’espai, etc. A més, la tècnica que requereix el maneig de la pilota tendeix a resultar senzilla.

Als entrenaments de voleibol cal afegir la realització de partits amistosos i tornejos. També participen en activitats puntuals pròpies de dates concretes en les quals dur a terme una acció social. Així mateix, es realitzen altres activitats en les quals s’inclou temps d’oci per a fomentar el sentit de convivència i el gaudi del temps lliure entre joves.

Al segon any de la pràctica esportiva de voleibol s’incorpora la formació d’Introducció a monitors esportius, duent a terme d’aquesta manera la formació d’àrbitres i entrenadors per a aquests joves i la seua posterior possible inserció en aquest àmbit del mercat laboral. Es pretén aconseguir que aquests joves siguen les persones encarregades de la direcció, instrucció i entrenament d’un esportista individual o d’un col·lectiu d’esportistes. Després de la finalització de les hores lectives farien pràctiques durant el mes de juny en activitats grupals de la Mancomunitat del Barri del Crist.

RESULTATS:

Inicialment, en el projecte s’ha involucrat a xiquets amb alt absentisme escolar, però actualment tots estan realitzant cicles formatius. Es manté un seguiment telefònic amb les famílies per a augmentar la seua implicació en els esdeveniments esportius i socials. Dels 16 joves que van iniciar el projecte, 10 continuen actius i participen regularment, mentre que 6 han deixat d’assistir per diferents raons. Han rebut reconeixements com a herois CaixaBank i un premi ARTIC a la integració a través de l’esport. A més, han sigut destacats en articles de divulgació de la Universitat de València. El projecte ha establit una lliga mixta de voleibol per a promoure la igualtat de gènere a través de l’esport i organitzar diverses activitats recreatives per a fomentar la convivència i el gaudi del temps lliure entre els joves. Al final del primer any, se’ls subvenciona el curs d’àrbitres col·laboradors, permetent-los guanyar un xicotet sou els caps de setmana. També reben formació com a entrenadors de voleibol en el segon any, contribuint a un cicle d’aprenentatge continu i col·laboratiu en el projecte.

XARXES SOCIALS: