Programa d’esport adaptat per a persones amb diversitat funcional intel·lectual

INTEGRA-T

PROJECTE:

Integra-T és una Associació sense ànim de lucre la fi del qual és fer costat a familiars i persones amb diversitat funcional del tipus intel·lectual l’objectiu principal del qual és aconseguir millorar la seua qualitat de vida tant personal com familiar. Aquest projecte respon a la necessitat d’abordar, a través de l’activitat esportiva, el procés d’integració dels usuaris de l’Associació Integra-T, presentant una alternativa a l’avorriment, la passivitat o conductes marginals. A més d’aconseguir una major autonomia que serà impulsada mitjançant eines pròpies en el treball habitual professional centrat en aquest col·lectiu. Amb aquest projecte i mitjançant la pràctica de l’esport es treballaran hàbits de quotidianitat, el treball en equip, companyonia… A més, establirem coordinació amb algun dels centres educatius de la nostra ciutat per a accedir a ells amb l’objectiu de normalitzar i integrar a aquestes persones, així doncs realitzarem activitats conjuntes amb persones amb i sense discapacitat amb la finalitat de facilitar la integració social d’aquestes i conscienciar que l’esport no té barreres.

OBJECTIUS:

  • Promocionar la integració de les persones amb diversitat funcional intel·lectual a través de l’activitat física, l’esport i l’adquisició d’hàbits de vida saludables.

  • Potenciar la integració social mitjançant la pràctica de l’esport o activitat física.

  • Promocionar les habilitats soci-emocionals a través de la pràctica esportiva.

  • Formar a els/as usuaris/as en aquelles àrees adaptatives que necessiten per a una vida més autònoma possible.

METODOLOGIA:

Per a dur a terme el Programa d’Esport Adaptat es realitzaran activitats esportives centrades en una intervenció individualitzada (seguiment individualitzat, pràctica d’exercicis físics), i intervenció grupal (mitjançant la implantació d’activitats, dinàmiques grupals i d’interacció), estat físic, manteniment, bàsquet i natació.
Així com sessions teòriques dels dilluns i divendres que es realitzaran en l’Associació dividits en els grups de classe. Tot això tenint en compte que la metodologia a seguir per part dels professionals i monitors serà essencialment pràctica, dinàmica i operativa partint de les necessitats, demandes i de les pròpies experiències dels participants. Es treballarà a nivell individual i grupal en dos grups, depenent dels temes i/o activitats a tractar, afavorint així, l’aprenentatge cooperatiu, reforçant les conductes positives i la motivació cap a la tasca que es realitza. Sent les funcions principals d’aquests, la creació d’un clima apropiat on siga possible desenvolupar les iniciatives dels participants, potenciar la comunicació i coordinar les activitats, organitzar, estructurar i animar al grup i resoldre conflictes de manera constructiva i positiva.

El monitor, per tant, és l’encarregat de potenciar les relacions de grup aportant els seus coneixements i aplicant els seus mètodes que ajuden al desenvolupament individual i grupal. S’intervindrà des d’una relació de proximitat on es puguen establir canals de confiança que servisquen per a entaular una relació “educativa” que done respostes a les necessitats del grup. El treball serà coordinat pel monitor d’esport del centre responsable d’aquest Programa, que juntament amb el suport de la monitora d’esport, proporcionaran les eines necessàries per a dur a terme el Programa.

RESULTATS:

Amb tot això, s’obté un benefici social quant a que s’incrementa la qualitat de vida i el benestar social en aquest col·lectiu, treballant tots els aspectes necessaris que donen resposta a un únic objectiu fonamental: millorar la qualitat de vida de la persona amb diversitat funcional intel·lectual.
Els beneficiaris d’aquest projecte adquiriran les habilitats i destreses necessàries que els permeten millorar en la seua quotidianitat, evitant possibles recaigudes i aportant estabilitat en les seues relacions familiars, socials i amb els seus companys. Es facilitarà l’aprenentatge dels hàbits i capacitats, tant personals com socials, d’un desenvolupament adequat per a la integració en la societat de la persona amb discapacitat. A més, es desenvoluparan i milloraran les habilitats socials i de la vida diària de les persones amb discapacitat intel·lectual per a aconseguir una vida el més autònoma possible.
Fins avui, els resultats obtinguts han sigut molt positius i enriquidors. Els/as usuaris/as han vist millorat el seu estil de vida i han anat adquirint hàbits més saludables.

XARXES SOCIALS: