2019 – La Serra de Mariola (Banyeres de Mariola, Agres, Bocairent, Alfafara, Muro, Cocentaina i Alcoi)

L’activitat tindrà lloc els dies 12, 13 i 14 d’abril i hi ha diferents opcions de participació.

El Servei de Promoció i Normalització Lingüística (SPNL) de la UPV organitza l’activitat “Conèixer el territori i la llengua: excursió a la Serra de Mariola” per a practicar la llengua mentre coneixem el territori, els dies 12, 13 i 14 d’abril, inclosa dins de les activitats d’El Vint-i-5, que es realitzen cada any al voltant de la data històrica del 25 d’Abril.

DESTINATARIS: membres de la UPV, amb acompanyants (adults i xiquets).

PREINSCRIPCIÓ: Fins al 31 de març (23.59 h) o fins que es cobrisquen les places, pel formulari “Preinscripció a l’excursió de la Serra de Mariola“. Les places són limitades. En el formulari cal elegir una de les opcions per dies.

CONFIRMACIÓ DE LA PREINSCRIPCIÓ: Una vegada feta la preinscripció, l’SPNL enviarà una comunicació amb l’aportació que correspon, el concepte i el número de compte on cal fer la transferència. A continuació, les persones admeses hauran d’enviar a dinamitzacio.spnl@upv.es el justificant de la transferència, en el termini que s’indique, per a poder confirmar la inscripció.

OPCIONS (sempre que hi haja places suficients):

  • dv. 12, ds. 13 i dg. 14 d’abril (3 dies, 2 nits)
  • dv. 12 i ds. 13 d’abril (2 dies, 1 nit)
  • ds. 13 i dg. 14 d’abril (2 dies, 1 nit)
  • ds. 13 d’abril (1 dia)
  • dg. 14 d’abril (1 dia)

APORTACIÓ DELS PARTICIPANTS, segons l’opció elegida (inclou: autocar, allotjament, àpats, rutes guiades, activitats i assegurança d’accidents):

3 dies2 dies1 dia
PAS i PDI i acompanyants adults90 euros70 euros50 euros
estudiants UPV en general50 euros35 euros20 euros
voluntaris lingüístics UPV45 euros30 euros15 euros
de 13 a 17 anys50 euros35 euros20 euros
de 3 a 12 anys40 euros30 euros15 euros
menors de 3 anysgratuïtgratuïtgratuït

DESPLAÇAMENT: El desplaçament es realitzarà amb autocar des dels campus de Vera, Gandia i Alcoi, si hi ha un mínim d’inscrits de cada campus.

ALLOTJAMENT: L’allotjament serà a l’Alberg Ull de Canals (Banyeres de Mariola, prop del naixement del riu Vinalopó) que conté habitacions de diferent capacitat (des de dues places fins a vuit, a més d’una zona de lliteres en una habitació compartida), un restaurant amb molta varietat de productes típics de la zona, sales multiusos, etc. Per a l’allotjament només cal dur tovallola.

RUTES GUIADES: Les rutes del dissabte 13 es dividiran en diversos grups, segons les opcions triades. Els participants estaran coberts amb una assegurança d’accidents.

Excursions guiades per la Serra de Mariola, des de la font de Mariola:

  • Grup 1. Pujada al Montcabrer: font de Mariola – mas de la Foia Ampla – Montcabrer – Agres (11,5 Km, dificultat mitjana alta)
  • Grup 2. Ruta de les caves: font de Mariola – font del Mas dels Arbres – font del Cirer… – cava del Buitre – cava Gran – Agres (visita al Santuari de la Mare de Déu d’Agres) (9,2 Km, dificultat mitjana baixa)
  • Grup 3. Ruta de les ermites: font de Mariola – mas de Mingol – mas i ermita de Santa Bàrbera – font del Pla – font del Teular – ermita de Sant Jaume – estació de Bocairent (11 Km, dificultat baixa)

RECOMANACIONS:

  • Document d’identitat o passaport
  • Targeta sanitària o de la vostra assegurança
  • Carnet de senderisme (en el cas de tenir-ne)
  • Tovallola
  • Gorra o barret
  • Llanterna o frontal
  • Calçat de muntanya (preferible) o esportiu (que no tinga la sola llisa)
  • Calcetins apropiats
  • Impermeable
  • Ampolla amb aigua (1 o 1,5 l)
  • Barretes energètiques o fruits secs
  • Càmera fotogràfica
  • Crema solar
  • Bastons de senderisme (en el cas de tenir-ne)
  • Motxilla (aconsellable)

Serra de Mariola

La Serra de Mariola va ser declarada, en atenció als seus valors naturals, paisatgístics i culturals, parc natural el 2002, amb una extensió de 16.000 hectàrees, situades entre les comarques de la Vall d’Albaida, l’Alcoià i el Comtat. S’inclou dins els municipis d’Agres, Alcoi, Alfafara, Banyeres de Mariola, Bocairent, Cocentaina i Muro.

La Mariola és una de les més extenses del territori valencià i una de les més conegudes, tant popularment com en medis científics. La bellesa i agressivitat dels seus paisatges, les seues riqueses naturals i l’interès de les seues característiques biològiques i, sobretot, botàniques –com les herbes aromàtiques, utilitzades tradicionalment amb fins terapèutics i gastronòmics–, l’han dotada d’una merescuda fama més enllà de les nostres comarques i han fet d’ella un símbol d’identificació per als habitants dels seus pobles.

Un dels signes d’identitat més important del parc són les caves (pous de neu o neveres), en explotació entre els segles XVI-XX per a l’emmagatzematge de la neu, que s’usava per a usos terapèutics i alimentaris. Altres elements constructius destacats són els diversos masos, castells i ermites.

Cal destacar també la varietat i riquesa del seu poblament vegetal (més de 1.400 varietats), una rica fauna (on habita l’àguila reial, el falcó o la rabosa, entre molts altres exemplars), les nombroses fonts, l’alt del Montcabrer (1.390 m) o el naixement del riu Vinalopó.

Per a saber-ne més, podeu visitar el portal turístic https://serramariola.org i el vídeo #SerraMariola, viu-la amb els 7 sentits!

PROGRAMA

Divendres 12 d’abril
16.30 hEixida de l’autocar des de València / Gandia* / Alcoi*
(*si hi ha un mínim d’inscrits)
18 hArribada a Banyeres de Mariola (Alberg Ull de Canals). Distribució d’habitacions
18.30 ha) Presentació sobre la Serra de Mariola i els pobles que en formen part: geografia, història, llengua, economia, cultura…
Amb Josep Sempere (alcalde de Banyeres de Mariola), Carolina Ibáñez (presidenta de l’Associació Serra Mariola), Vicent Santamaria (tècnic d’AVIVA Cocentaina) i Francesc Gisbert (escriptor i president de la Coordinadora de l’Alcoià i el Comtat pel Valencià)
b) Taller de fang per als xiquets
19 hPasseig opcional i guiat fins al naixement del Riu Vinalopó (Font de la Coveta) (7,5 Km, anada i tornada, dificultat baixa)
21 hSopar
22 hVetlada al jardí, amb el cantautor Andreu Valor
Dissabte 13 d’abril
7.30 hEixida de l’autocar des de València (grup del dissabte, anada i tornada)
7.45 hDesdejuni i recollida del pícnic (grup allotjat)
8.15 hEixida de l’autocar cap a la font de Mariola (Serra de Mariola)
9 hArribada dels tres grups a la font de Mariola (repartiment dels pícnics al grup provinent de València)

Excursions guiades per la serra de Mariola, des de la font de Mariola:
Grup 1. Pujada al Montcabrer: font de Mariola – mas de la Foia Ampla – Montcabrer – Agres (11,5 Km, dificultat mitjana alta)
Grup 2. Ruta de les caves: font de Mariola – font del Mas dels Arbres – font del Cirer – cava del Buitre – cava Gran – Agres (visita al Santuari de la Mare de Déu d’Agres) (9,2 Km, dificultat mitjana baixa)
Grup 3. Ruta de les ermites: font de Mariola – mas de Mingol – mas i ermita de Santa Bàrbera – font del Pla – font del Teular – ermita de Sant Jaume –  estació de Bocairent (11 Km, dificultat baixa)

Esmorzar durant les excursions. En arribar al punt final, hi haurà un refresc.
13 hBenvinguda a Agres, amb Josep Manel Francés (alcalde de la Vila d’Agres) i Montse Francés, Jesús Beneito i Cèsar Navarro (coautors del llibre Agres i dolces, de Paco Esteve) i passeig fins a la parada de l’autocar
13.30 hEixida cap a l’alberg
14 hRecollida del grup 3
14.30 hDinar
16.30 ha) Jocs tradicionals de Pasqua
b) Xarrada sobre la cuina de la serra de Mariola, amb Imma Baena (autora del blog Menjars de la muntanya i del llibre Menjars de la muntanya: entre la Serrella i la Mariola)
17.45 hBerenar i visites al castell de Banyeres de Mariola i al Museu Valencià del Paper
Temps lliure i entradeta de Moros i Cristians (desfilada informal prèvia a les festes)
20.15 hTrobada a la porta de Teatre Principal per a la tornada amb autocar
21 hSopar a l’alberg
22 hTornada del grup que va a València
Nit de rondalles i contes al voltant de la Serra de Mariola, amb Silvia Colomer (escriptora i contacontes) i Jordi Raül Verdú (escriptor i mestre)
Diumenge 14 d’abril
8 hDesdejuni i recollida del pícnic

8.30 h

Visita al Centre d’Interpretació del Parc Natural de la Serra de Mariola (al costat de l’alberg)
9.30 hEixida cap a Bocairent
10 hVisita guiada a Bocairent
Itinerari comú: Monestir Rupestre – església – barri antic i medieval – torre dels Portuguesos – Museu d’Oficis i Costums – plaça de bous
14 hDinar al Restaurant La Rotonda, amb Josep Vicent Ferre, alcalde de Bocairent
16 hVisites guiades per grups:
a) Grup 1. Visita a les covetes dels Moros
b) Grup 2. Pujada al campanar de l’església i cava de Sant Blai
17.30 hTaller de manualitats i contacontes sobre El tresor de la Mariola, amb Ni Fu ni Fa Contes, a la plaça de Sant Vicent
18 hBerenar i passeig lliure
19 hEixida de Bocairent
20.30 hArribada a València / Gandia / Alcoi