Títol oficial

90 crèdits

MUDAI

Espanyol

Anglés

Valencià

Espanyol/Valencià/Anglés indistint – B2

Presencial

UPV Campus de Vera (València)

En detall

Contingut de la pàgina


Descripció del títol

El títol de Màster proposat crea oportunitats per als graduats en Disseny Arquitectònic d’Interiors, i altres àmbits afins, que desitgen aprofundir en la seua formació acadèmica i dirigir-la cap a un treball professional de major envergadura. Se cerca formar un dissenyador d’interiors nivell expert, amb visió comercial, iniciativa, talent i capacitat d’improvisació, així com capacitat creativa, performativa i innovadora.

Es proposa per a això un pla d’estudis de màster amb estructura de 90 ECTS, en tres semestres, que ve a complementar la formació oferida en el Grau en Disseny Arquitectònic d’Interiors, implantat en la UPV des de 2021.

El Reial decret 633/2010 refereix al Disseny en tant conformador d’estratègies i intermediació: “La funció del disseny com a mediador entre tecnologia i art, cultura, producció i consum és imprescindible en la societat actual”. I, d’altra banda, “la innovació, impulsada pel disseny, el disseny per a la sostenibilitat i el disseny per a tots, contribueixen a desenvolupar solucions estètiques, social i ambientalment correctes i impulsar un consum més responsable i una nova idea de benestar. El disseny és factor determinant en la gestió global de l’empresa per a optimitzar recursos, assenyalar diferències i posicionaments que possibiliten l’augment de la seua eficiència i la seua qualitat”.

Aquest màster s’adscriu a l’àrea d’Enginyeria i Arquitectura, i amb això el seu posicionament persegueix dotar de major abast que la intermediació referida, pretenent construir una professió articulada perquè el disseny, la innovació i la creativitat són més rellevants tant en la productivitat competitiva i globalitzada actual, com en la societat contemporània la qual assumeix la cultura visual, la videosfera o la virtualitat. La qual cosa dota de gran celeritat a les transformacions, requerint perfils transversals.

Objectius del títol

L’objecte principal del títol de Màster en Disseny Arquitectònic d’Interiors és la formació multidisciplinària de professionals amb capacitat de fer projectes professionals, amb visió comercial, iniciativa, talent i capacitat d’improvisació i de fer aportacions innovadores.

Amb aquesta finalitat, es defineixen els principals objectius formatius del títol, que enumerem a continuació:

1.- Posicionar al creatiu en la cultura del seu temps, de manera que el dissenyador dispose d’una formació de primera magnitud en temes culturals actuals, i siga capaç d’aportar des de la consciència de la seua temporalitat.

2.- Introduir al dissenyador en els processos constructius i industrials a través del coneixement dels seus mitjans, sistemes i processos.

3.- Des de la matèria fer comprendre el llenguatge arquitectònic. Comprendre el paper de la sintaxi constructiva en la definició de l’espai.

4.- Comprendre i saber definir la política de comunicació de l’empresa en relació als objectius corporatius, estratègies, posicionament, públic, responsabilitats socials i mediambientals.

5.- Proporcionar una completa formació pràctica en el domini de les eines gràfiques i informàtiques aplicades a la construcció i al disseny d’interiors. Adquirir les habilitats gràfiques per a representar l’espai i per a comunicar.

6.- Desenvolupar una Praxi projectual amb nivell professional. Mitjançant el projecte, saber experimentar amb el programa, la funció, els recorreguts, les maneres diverses d’ús, les relacions dels habitants i entre aquests i els espais. Comprendre la interacció a través de la matèria, la sintaxi, la morfologia, el color, la llum, l’ambient creat. Aportar totes les solucions materials, expositives i mostrativas per a aconseguir un projecte d’un nivell profesionalizante.

Atès l’enquadrament del títol en el marc europeu i en la legislació vigent, els objectius generals del Màster en Disseny Arquitectònic d’Interiors persegueixen el compliment de les Directives Europees sobre Disseny (creativitat i innovació), l’adaptació a l’Espai Europeu d’Educació Superior definit en la Declaració de Bolonya, l’adequació al que s’estableix en els decrets citats que ho regulen i el manteniment de l’actual capacitat tècnica del dissenyador espanyol per a exercir la totalitat de les funcions pròpies del perfil d’interiorista com a professió, encara que compartint competències amb altres professions regulades.

Eixides professionals

El perfil professional del Títol Superior en Disseny en l’especialitat de Disseny d’Interiors RD 633/2010 (referència d’ensenyaments artístics), ho descriu com: “El dissenyador d’interiors és un professional capaç d’analitzar, investigar i projectar, dirigir equips de projectes i d’execució d’obres de disseny d’interiors, així com actuar com a interlocutor directe davant les administracions públiques en l’àmbit de la seua professió.

  • Habitatge i disseny dels espais interiors per a l’hàbitat.
  • Dissenys interiors d’espais comercials i d’oci.
  • Dissenys interiors d’espais administratius.
  • Dissenys interiors d’espais culturals, educatius i lúdics.
  • Dissenys interiors d’espais efímers.
  • Rehabilitació d’interiors habitatges.
  • Disseny d’elements d’espais públics.
  • Gestió empresarial d’activitats creatives.
  • Disseny dels espais interiors dels diferents sistemes de transport.
  • Gestió d’obres, mesuraments, pressupostos i prevenció de riscos: àmbit del disseny d’interiors.
  • Direcció d’obres en l’àmbit del disseny d’interiors.
  • Investigació i docència.

Dirigit principalment a

El Màster proposat crea oportunitats per als graduats en Disseny Arquitectònic d’Interiors que desitgen aprofundir en la seua formació i dirigir-la cap a un treball professional de major envergadura.

  • Graduats en Disseny Arquitectònic d’Interiors.
  • Graduats en Fonaments d’Arquitectura.
  • Graduats en Enginyeria d’Edificació.
  • Graduats en Enginyeria del Disseny.
  • Graduats en Belles arts.
  • Altres enginyeries que vulguen complementar la seua formació.
  • Professionals amb formació no universitària que cerquen regularitzar la seua formació a un nivell universitari.

Estructura del màster

Obligatòries: 54 ects | Optatives: 27 ects | Practiques externes: 0 ects | Treball final de màster (TFM): 9 ects

Mòdul 1. Fonaments del Disseny Avançat : 9 ects obligatoris

Matèria: Fonaments creatius i culturals
Crèdits mínims: 4,5 | Caràcter: Obligatori

Matèria: Fonaments tècnics del disseny
Crèdits mínims: 4,5 | Caràcter: Obligatori

Mòdul 2. Instruments del Disseny Innovadors : 18 ects obligatoris

Matèria: Instruments innovadors de l’empresa
Crèdits mínims: 4,5 | Caràcter: Obligatori

Matèria: Instruments gràfics innovadors
Crèdits mínims: 4,5 | Caràcter: Obligatori

Matèria: Instruments tècnics avançats
Crèdits mínims: 4,5 | Caràcter: Obligatori

Matèria: Instruments comunicatius avançats
Crèdits mínims: 4,5 | Caràcter: Obligatori

Mòdul 3. Profesionalizante : 24 ects obligatoris

Matèria: Taller professional 1
Crèdits mínims: 12 | Caràcter: Obligatori

Matèria: Taller professional 2
Crèdits mínims: 12 | Caràcter: Obligatori

Mòdul 4. Optativitat : 27 ects obligatoris

Matèria: Optativitat introductòria
Crèdits mínims: 9 | Caràcter: Optatiu

Matèria: Optativitat específica
Crèdits mínims: 18 | Caràcter: Optatiu
Nota: En aquesta matèria es poden realitzar fins a un màxim de 18 ECTS en pràctiques externes de caràcter curricular. (El pla d’estudis contempla un màxim de 18 ECTS per a pràctiques externes de caràcter curricular).

Mòdul 5. Treballe Fi de Màster : 12 ects obligatoris

Matèria: Laboratori de TFM
Crèdits mínims: 3 | Caràcter: Obligatori

Matèria: Treballe Fi de Màster
Crèdits mínims: 9 | Caràcter: Treballe Fi Titulació

Pràctiques en empresa

Durant la teua formació en el màster, tindràs l’oportunitat de realitzar pràctiques externes que t’acostaran a l’entorn real de l’activitat professional. Aquestes experiències poden desenvolupar-se en empreses líders del sector o en institucions vinculades a la Innovació en l’Hàbitat, brindant-te un contacte directe amb el món laboral.

Avantatges de les pràctiques

En realitzar aquestes pràctiques, podràs obtenir fins a 18 ECTS en la matèria “Optativitat Específica”, sumant així un important valor acadèmic a la teua formació.

  • Experiència laboral real en un entorn professional.
  • Desenvolupament d’habilitats transversals clau per als processos de selecció i cerca d’ocupació.
  • Un pont directe cap a oportunitats laborals en finalitzar els teus estudis.

Suport de l’ETSA

La Unitat de Pràctiques d’Empresa de l’ETSA et guiarà en tot el procés, des de requisits fins a ofertes disponibles. Per a més informació, consulta ací: https://www.upv.es/contenidos/petsa/

Investigació i accés a doctorat

Les àrees clau d’investigació del professorat involucrat en el títol són:

  • Teoria i crítica en arquitectura i disseny:
    • S’aborda la teoria, crítica i evolució de l’habitatge, la filosofia de l’arquitectura, la crítica de l’interiorisme, i la modernització de l’arquitectura després de la Guerra Civil a Espanya.
    • S’inclouen aspectes de la relació entre artesania, indústria, disseny, i la perspectiva de gènere en l’arquitectura i el disseny.
  • Innovació en materials i tècniques constructives:
    • Estudi de l’ús de materials com la fusta, el formigó i la ceràmica en arquitectura, amb èmfasi en la sostenibilitat, eficiència energètica i el reciclatge de materials.
    • Investigació sobre sistemes constructius avançats, la industrialització, l’eficiència energètica, i la rehabilitació d’edificis històrics.
    • Innovació en el comportament estructural, resiliència sísmica i l’optimització de les estructures, inclosos els sistemes modulars i lleugers.
  • Arquitectura sostenible i resiliència:
    • Investigació sobre la transició verda, la resiliència i la sostenibilitat en l’edificació i a la ciutat.
    • Anàlisi de l’impacte del canvi climàtic en la valoració immobiliària i l’obsolescència dels immobles.
    • Estudi de la integració social i el desenvolupament econòmic en àrees urbanes i rurals, especialment en relació amb el patrimoni industrial.
    • Avaluació de la rehabilitació de l’arquitectura i la gestió d’infraestructures a través de la tecnologia.
  • Tecnologia i eines avançades:
    • Ús de tecnologies com la geomàtica, la realitat virtual i la programació aplicada al disseny paramètric per a la simulació i optimització en arquitectura.
    • Metodologies àgils per a l’alçament gràfic i l’anàlisi arquitectònica, a més de l’aplicació de la fotografia i el disseny paramètric en la investigació.
  • Interacció entre espai, llum i percepció humana:
    • Investigació en l’anàlisi de la llum natural i artificial en els ambients i el seu impacte en el comportament humà.
    • Estudis sobre la percepció cromàtica en l’arquitectura, especialment en l’arquitectura moderna i contemporània.
  • Educació i pedagogia en arquitectura:
    • Investigació sobre la pedagogia del comuna i el co-disseny en projectes col·laboratius, a més de les maneres d’habitar i els models de relació públic-privat.

Aquestes línies reflecteixen un enfocament ampli i interdisciplinari que aborda des de la teoria i crítica del disseny arquitectònic fins a l’aplicació de noves tecnologies i l’estudi de materials, integrant per a això els conceptes de sostenibilitat, resiliència i integració social i cultural.

Intercanvi acadèmic / convenis amb altres universitats

L’ETSA disposa de més de 130 acords actius amb escoles europees i de fora de la Unió Europea, als quals se sumen els convenis UPV gestionats per l’OPII.

Les institucions d’educació superior amb les quals es mantenen convenis d’intercanvi d’interès per a aquest títol són:

  • B ANTWERP01 – UNIVERSITEIT ANTWERPEN
  • B DIEPENB01 – UNIVERSITEIT HASSELT
  • B LEUVEN01 – KATHOLIEKE UNIVERSITEIT LEUVEN
  • B MECHELE14 – THOMAS MORE MECHELEN-ANTWERPEN
  • CH LUGANO03 – SCUOLA UNIVERSITÀRIA PROFESSIONALE DELLA SVIZZERA ITALIANA
  • D BERLIN44 – BERLIN INTERNATIONAL UNIVERSITY OF APPLIED SCIENCES
  • D DUSSELD03 – HOCHSCHULE DÜSSELDORF (HDS)
  • D KAISERS02 – FACHHOCHSCHULE KAISERSLAUTERN
  • D LEMGO01 – FACHHOCHSCHULE LIPPE UND HÖXTER
  • D MAINZ08 – HOCHSCHULE MAGÚNCIA – UNIVERSITY OF APPLIED SCIENCES
  • D TRIER02 – FACHHOCHSCHULE TRIER – HOCHSCHULE FÜR TECHNIK, WIRTSCHAFT UND GESTALTUNG
  • F NANTES13 – ECOLE NATIONALE SUPÉRIEURE D`ARCHITECTURE DE NANTES – ENSANANTES
  • HU -PECS01 – PÉCSI TUDOMÁNYEGYETEM
  • I MACERAT02 – ACCADEMIA DI BELLE ARTI DI MACERATA
  • I MILANO02 – POLITECNICO VAIG DONAR MILÀ
  • I PALERMO01 – UNIVERSITÀ DEGLI STUDI VAIG DONAR PALERM
  • I ROMA01 – UNIVERSITÀ DEGLI STUDI VAIG DONAR ROMA `LA SAPIENZA`
  • I VENEZIA02 – UNIVERSITA IUAV DI VENEZIA
  • P FUNCHAL03 – UNIVERSIDADE DONA MADEIRA
  • P PORTO08 – ESCOLA SUPERIOR ARTÍSTICA DO PORTE

Instal·lacions i laboratoris

La docència del màster d’especialitat MUDAI es desenvolupa en la la Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de la Universitat Politècnica de València. L’ETSA compta amb espais docents en número i grandària suficient per a garantir una bona organització de la docència. Aquests espais són els següents:

  • 65 Aules docents, de diferents tipus i superfícies per a ajustar-se a les necessitats i exigències de la docència. Amb condicions adequades per a la docència quant a mobiliari i equipament, sonoritat, il·luminació i confort ambiental.
  • 6 Aules informàtiques.
  • Laboratoris:
    • Laboratori de Tècniques Gràfiques i Models Infogràfics 3D
    • Laboratori de Dibuix Arquitectònic
    • Laboratori d’Expressió Gràfica Informatitzada
    • Laboratori de Física Arquitectònica
    • Laboratori d’Ampliació de Física
    • Laboratori d’Acústica
    • Laboratori de Materials de Construcció
    • Sala d’assajos Mecànics
    • Sala d’assajos de formigó
    • 6 Laboratoris infogràfics

El Centre d’Informació Arquitectònica (CIA) és un servei exclusiu de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de suport a la docència i la investigació, així com un espai per a desenvolupar treballs en grup.

Treballe Fi de Màster

El Treball de Fi de Màster consistirà en un exercici original, realitzat individualment i defensat, en un acte públic, davant un Tribunal Universitari seguint la normativa que, a aquest efecte, estableix la Universitat Politècnica de València, en el qual se sintetitzen els coneixements, tècniques i destreses adquirides en el màster, amb dues modalitats:

  • En la modalitat professional: elaborar d’un projecte de disseny d’interiors, juntament amb els seus documents de memòria, representació, i costos associats que desenvolupe un treball professional complet i especifique.
  • En la modalitat d’investigació: elaborar una proposta que partisca de la reflexió teòrica però que no està exempta de treball gràfic i projectual associat, entenent que la creativitat en disseny no és de laboratori, ni una complexa reflexió teòrica d’abast succint, sinó és una creativitat de caràcter pràctic i per tant tota investigació haurà de formalitzar-se gràficament incloent part de disseny d’interiors amb aportació pròpia. La cultura visual, també requereix una reflexió sobre el seu abast i capacitat transformativa.

Té una duració de 9 ECTS i es desenvolupa en el semestre 3.

Empreses col·laboradores

La relació que l’ETSA manté amb el món empresarial a través de les Càtedres d’empresa, fa possible apostar per una formació pràctica i arrelada amb el món productiu, vinculada amb les organitzacions i entitats més rellevants del sector.

Càtedres d’empresa

  • Càtedra Blanca, subscrita amb l’Empresa CIMSA, que fomenta l’ús del formigó blanc.
  • Càtedra Ascer, subscrita amb l’Associació Espanyola de Fabricants de Taulells i Paviments Ceràmics.
  • Càtedra Living, subscrita amb l’Empresa Living Ceramics.
  • Càtedra Fustam, en col·laboració amb GVA, conveni signat amb la DG d’Habitatge.
  • Càtedra Innovació en Habitatge, en col·laboració amb GVA, conveni signat amb la DG d’Habitatge.

+ Info