Contingut de la pàgina
Descripció del títol
En determinades àrees de la indústria com a automoció, aeroespacial, energia, química, enginyeria civil… el coneixement detallat de fenòmens complexos relacionats amb la transferència de massa (mecànica de fluids) i transferència d’energia (gestió tèrmica, transmissió de calor) és fonamental per al disseny, desenvolupament i optimització de sistemes que puguen ser implementats en productes d’aquestes indústries. Alguns exemples d’aplicacions es llisten a continuació:
- Aeroespacial. Aeronaus més eficients i menys contaminants. Optimització del sistema propulsiu, sistemes i components auxiliars (APU, ECS, sistemes de control de vol…), aerodinàmica externa.
- Automoció. Adequació del parc mòbil a les futures normatives anticontaminació. Desenvolupament de nous sistemes de combustió en MCIA, hibridació, bateries i gestió tèrmica, posttractament de gasos de fuita.
- Energia. Optimització d’aerogeneradors, parcs solars, nous sistemes de generació d’energia (hidrogen).
- Enginyeria civil. Optimització d’estructures.
El coneixement i la investigació en totes aquestes àrees suposen una contribució al compliment dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), que tenen com a funció fonamental l’erradicació de la pobresa i la protecció del planeta.
Les tècniques d’anàlisis d’aquests fenòmens poden ser experimentals o teòriques. Les tècniques experimentals permeten conèixer directament els fenòmens mitjançant la determinació de les diferents variables amb les corresponents tècniques de mesura en models físics o sistemes a escala que representen el sistema real. No obstant això, la quantitat d’informació disponible pot ser limitada i insuficient i, a més, el cost econòmic de determinades tècniques experimentals és molt elevat.
D’altra banda, els models teòrics utilitzen les equacions fonamentals de conservació (transport, massa, energia, turbulència…) per a la determinació dels processos termo-fluid-dinàmics que s’ocasionen en un determinat sistema, mitjançant una sèrie de mètodes i algorismes numèrics, que permeten reproduir el comportament d’aquest sistema. En els últims anys s’han produït grans avanços informàtics, que han permès al seu torn la implementació de models cada vegada més complexos que puguen reproduir fidelment mitjançant tècniques computacionals (Computational Fluïu Dynamics, CFD) el comportament dels sistemes comentats anteriorment.
Això ha provocat un interès creixent en la indústria per aquestes tècniques computacionals, i actualment una part molt significativa de la recerca i desenvolupament que es realitza tant en l’àmbit universitari, com en els departaments corresponents de les diferents indústries estiga enfocada a aquestes tècniques computacionals. Aquest fet justifica la creixent demanda de graduats amb formació específica en aquesta àrea de coneixement en les àrees de la indústria especificades.
Encara que en determinades titulacions com el Grau en Enginyeria Aeroespacial (ETSID – UPV) es cobreix una part dels coneixements bàsics (mètodes numèrics, mecànica de fluids, flux compressible, fenòmens de transport de massa i energia, CFD bàsic, aerodinàmica…), és necessària una formació complementària específica per a poder abordar amb garanties els problemes indicats anteriorment.
Objectius del títol

Coneixement crític de les equacions de Navier-Stokes, les seues propietats i característiques matemàtiques.

Aplicació de les equacions de conservació a problemes amb fluxos de diferent naturalesa.

Coneixement crític dels diferents mètodes CFD que s’utilitzen en problemes pràctics de l’enginyeria i en I+D.

Coneixement de les tècniques de simulació numèrica i la seua aplicació a la resolució de problemes pràctics.

Demostració de les habilitats adquirides en la utilització de programari lliure i comercial de CFD per a la resolució de problemes de transport de massa i energia.

Coneixement dels principis d’anàlisi numèrica, conceptes d’estabilitat, aproximació i convergència de resolució de sistemes d’equacions algebraiques.
Eixides professionals
Algunes de les possibles eixides professionals, són les següents:
- Enginyeria Aeronàutica: Treballar en el disseny i anàlisi d’aeronaus i vehicles espacials, utilitzant simulacions de flux per a optimitzar el seu rendiment.
- Enginyeria Automotriu: Participar en el desenvolupament d’automòbils, analitzant l’aerodinàmica i el comportament de fluids en motors i sistemes de refrigeració.
- Indústria Energètica: Contribuir a l’optimització de processos en energies renovables (com l’energia eòlica i solar) o en plantes d’energia tèrmica.
- Enginyeria Civil: Dissenyar infraestructures hidràuliques, com a preses i sistemes de drenatge, avaluant el comportament de fluids en entorns urbans i rurals.
- Recerca i desenvolupament: Treballar en centres d’investigació o universitats, duent a terme projectes innovadors en mecànica de fluids.
- Indústria Química: Aplicar coneixements en processos de separació i reaccions químiques, on la mecànica de fluids és fonamental.
- Consultoria Tècnica: Oferir serveis de consultoria a empreses en la simulació i anàlisi de problemes relacionats amb fluids.
- Indústria Biomèdica: Desenvolupar dispositius mèdics que requereixen un enteniment de fluids, com a sistemes de circulació sanguínia o equips de diagnòstic.
- Programari de Simulació: Treballar en el desenvolupament i millora d’eines i programari per a la simulació de fluids, com ANSYS, COMSOL, o OpenFOAM.
Dirigit principalment a
Preferentment als següents Graduats en:
- Grau en Enginyeria Aeroespacial
- Grau en Enginyeria Mecànica
- Grau d’Enginyeria en Tecnologies Industrials
Qualsevol graduat de la branca: Enginyeria i Arquitectura. Industrial i Aeronàutica.
Estructura del màster
Crèdits: 90 ECTS
Obligatòries: 51 ECTS | Optatives: 13.5 ECTS | Practiques externes: 13.5 ECTS | Treball final de màster (TFM): 12 ECTS
Mòdul 1. Conceptes fonamentals de CFD: 19.5 ECTS obligatoris
Matèria: Coneixements fonamentals de la mecànica de fluids computacional
Crèdits mínims: 19.5 | Caràcter: Obligatori
Mòdul 2. Transversals: 13.5 ECTS obligatoris
Matèria: Computació i anàlisi de dades
Crèdits mínims: 13.5 | Caràcter: Obligatori
Mòdul 3. Específiques: 31.5 ECTS mixtos
Matèria: Específiques Comuna
Crèdits mínims: 18 | Caràcter: Obligatori
Matèria: Específiques Itineraris
Crèdits mínims: 13.5 | Caràcter: Optatiu
Mòdul 4. Pràctiques: 13.5 ects pràctica externa obligatòria
Matèria: Pràctiques
Crèdits mínims: 13.5 | Caràcter: Pràctica Externa Obligatòria
Nota: En aquesta matèria es poden realitzar fins a un màxim de 13.5 ECTS en pràctiques externes de caràcter curricular. (El pla d’estudis contempla un màxim de 13.5 ECTS per a pràctiques externes de caràcter curricular).
Mòdul 5. Treball Fi de Màster: 12 ECTS treball fi titulació
Matèria: Treball Fi de Màster
Crèdits mínims: 12 | Caràcter: Treball Fi Titulació
Pràctiques en empresa
Des de la Subdirecció de Relacions amb l’Empresa de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Aeroespacial i Disseny Industrial es facilita als estudiants d’aquesta Escola la possibilitat de realitzar pràctiques, TFG i TFM de qualitat en empreses i institucions.
Requisits per a l’estudiant
- Es poden fer pràctiques des de l’inici.
- No haver lliurat el TFM.
- Estar inscrit en la Base de dades curricular del Servei Integrat d’Ocupació (SIE) i mantenir actualitzat el CV.
Tipus de pràctica
- Curriculars: Matrícula obligatòria abans de l’inici
- Extracurriculars: No és necessària la matrícula
Investigació i accés a doctorat
Estudia un doctorat en l’ETSIADI i descobreix l’excel·lència acadèmica i la investigació d’avantguarda en els programes de doctorat de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Aeroespacial i Disseny Industrial.
També en l’Escola de Doctorat trobaràs tots els programes oferits per la UPV.
Intercanvi acadèmic / convenis amb altres universitats
Des de la Subdirecció de Relacions Internacionals de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Aeroespacial i Disseny Industrial (ETSIADI) desenvolupa una important activitat de relacions internacionals.
Cada any centenars d’estudiants tenen l’oportunitat de completar la seua formació en una institució estrangera. L’ETSIADI participa en un gran nombre de programes de cooperació, tant a nivell europeu com a nivell mundial.
Instal·lacions i laboratoris
L’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Aeroespacial i Disseny Industrial està situada al Campus de Vera de la UPV (València), ocupant una superfície construïda de 16.859 metres quadrats amb un soterrani destinat a pàrquing, disposa de laboratoris propis i un hangar annex a l’edifici principal que s’empra com a laboratori multidisciplinari i de simulació de vol.
Treball Fi de Màster
El Treball Fi de Màster representa l’última etapa de formació de l’estudiant. És un treball de caràcter multidisciplinari relacionat amb les matèries cursades en la titulació. En el preàmbul de la normativa marc de la UPV, que és la que regula totes les fases del procés, es defineix el TFM com “una activitat autònoma de l’estudiant amb el suport d’un o més tutors on el resultat final ha de ser sempre un treball individual de l’estudiant, defensat davant un tribunal”. Es tracta, per tant, d’un exercici original a realitzar individualment i presentar i defensar davant un tribunal universitari.
L’objectiu principal d’un treball fi de màster és mostrar les competències adquirides durant la formació en el màster. Donat el seu caràcter integrador, la formació teòrica i pràctica que adquireix l’estudiant conclourà amb l’elaboració i defensa d’aquest treball fi de titulació, que contribuirà a completar el desenvolupament de totes les competències establides per a la titulació.
En la pàgina web de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Aeroespacial i Disseny Industrial, es pot trobar informació més detallada sobre el procés i cadascun dels tràmits a realitzar (Normativa i recomanacions; Elecció i assignació de TFM; Calendari per a realitzar les Defenses; Procés d’Avaluació; etc.)