- -
UPV
 
Màster Universitari en Sistemes d'Aeronaus no Tripulades i Tecnologies Associades Campus de Vera (València), Universitat Politècnica de València

Màster Universitari en Sistemes d'Aeronaus no Tripulades i Tecnologies Associades

90 crèdits

--

0 places
(/)

Introducció

La història està marcada per successos tecnològics i invencions tècniques que han canviat el rumb i esdevenir de la societat actual i per tant la necessitat de configurar professionals capaços de traure el major partit i rendiments a cada troballa i desenrotllament. Per això, l'aparició d'esta mena de tecnologies configura i obri camí a la necessitat formativa d'aquells tècnics i professionals que busquen aplicar en els seus fluxos de treball este paradigma tecnològic.

La tecnologia dels Sistemes d'Aeronaus no Tripulades ( UAS) és d'origen militar i porta desenrotllant-se un segle. Estos sistemes es troben presents en una gran varietat de versions, ja que són operats per a funcions molt variades. A principis d'este mil·lenni es va fer una transferència d'esta tecnologia al sector civil i des de llavors la seua evolució ha sigut exponencial, amb expectatives de futur són encara majors. L'avanç en el disseny, construcció i propulsió de les aeronaus, els seus sistemes i els sensors embarcats, fan que els drons siguen aplicable en pràcticament tots els sectors del teixit industrial i de la societat (gestió del territori, agricultura, inspeccions industrials i energètiques, periodisme gràfic, logística, seguretat i emergències... ).

Objectius

El títol busca formar a l'estudiant en les capacitats i competències multidisciplinàries necessàries per a abordar accions i tasques d'enginyeria especialitza relacionada amb el desenrotllament d'aeronaus no tripulades, sistemes i sensors, així com de l'ús i aplicacions i gestió de l'espai aeri dels Sistemes d'Aeronaus no Tripulades ( UAS - Unmanned Aircraft Systems)

L'objectiu del Màster és donar a l'alumnat una formació altament especialitzada en l'àmbit dels drons en totes les components i aplicacions presents i futures. D'esta manera, es formarà a l'estudiant en les següents especialitats:

  • Disseny, construcció, manteniment i sistemes de les aeronaus UAS.
  • Sistemes de propulsió, empenyiment i fonts d'energia de UAS.
  • Operacions de vol, control i guiat, la formació en directives nacionals i europees sobre l'ús de UAS, la seguretat operacional i la certificació.
  • La gestió de l'espai aeri, l'U-space amb els seus sistemes, servicis i aplicacions.
  • Els Sistemes de georeferenciació, els sistemes de navegació, l'adquisició, el tractament i anàlisi de les dades i la seua integració en sistemes d'informació geoespacial.
  • Les aplicacions de UAS en l'àmbit de l'enginyeria (Geomàtica, Agronòmica, Civil, Industrial, Aeroespacial, Telecomunicació, Arquitectura...).
  • La Mobilitat Aèria amb els seus sistemes, servicis i aplicacions.

Eixides professionals

El Màster habilita al cos professional a les següents activitats, per la qual cosa les eixides professionals estan relacionades amb estes activitats.

Dins de l'activitat professional regulada d'enginyeria Aeroespacial, s'habilita l'accés a les següents competències aplicades als UAS.

  • Desenrotllar plans d'operació i la seua navegació.
  • Estudiar i compatibilitzar el desenrotllament de missions amb drons.
  • Dissenyar drons segons el seu requeriment o missió i desenrotllar plans de manteniment, seguretat i certificació.
  • Gestionar l'espai aeri de manera segura sobre la regulació del trànsit i els seus límits, així com la seua compatibilitat amb les activitats aèries en un entorn urbà, suburbà o aeroportuari.
  • Planificació i gestió de les rutes aèries associades a vehicles no tripulats.
  • Desenrotllar i aplicar els coneixements adquirits per a la integració de la mobilitat aèria tant urbana com no urbana.
  • Complir amb els requisits de l'autoritat aeronàutica i analitzar diferents situacions segons els possibles escenaris d'aplicabilitat de les aeronaus no tripulades.

Dins de l'activitat professional regulada d'enginyeria Geomàtica, s'habilita l'accés a les següents competències aplicades als UAS:

  • Integrar les aplicacions de les aeronaus no tripulades i els seus sensors, associades als treballs aeris que poden ser desenrotllats amb esta mena de plataformes.
  • Realització de treballs aeris d'adquisició de dades amb aeronaus no tripulades concorde a les normatives existents, el tractament i anàlisi dels mateixos i la seua aplicació en l'àmbit de la Geomàtica.

Dins de l'activitat professional regulada d'enginyeria Agronòmica, s'habilita l'accés a les següents competències aplicades als UAS:

  • Integrar les aplicacions de les aeronaus no tripulades i els seus sensors, associades als treballs aeris que poden ser desenrotllats amb esta mena de plataformes.
  • Realització de treballs aeris d'adquisició de dades amb aeronaus no tripulades concorde a les normatives existents, el tractament i anàlisi dels mateixos i la seua aplicació en l'àmbit de l'agronomia.

Així mateix, existiran múltiples eixides professionals relacionades amb l'àmbit dels drons de recent creació i que estan demandat de manera insistent perfils com el desenrotllat en este Màster.

Dirigit a

Enginyers Aeroespacials, Mecànics, Electrònics, Elèctrics, Enginyers en Geomàtica, Agrònoms, Civils, de Telecomunicacions, Arquitectes o afins.

Estructura del màster

TRES MÒDULS DE 30 CR. CADASCUN:

Mòdul 1: Disseny, Construcció, Operacions de vol i Aeronavegabilitat (30 cr.):

Mòdul 1a ( 15cr): Disseny, Missió i Aeronavegabilitat

  • Matèria: Aeronaus, Sistemes i Propulsió (9)
  • Matèria: Disseny, fabricació i Manteniment (6)

Mòdul 1b ( 15cr): Operacions de Vol

  • Matèria: Normativa i Regulació (3)
  • Matèria: Procediments, Seguretat Operacional i Certificació (9)
  • Matèria: Gestió de l'Espai Aeri ( UTM, U - space) (3)

Mòdul 2: Sistemes i Aplicacions (30 cr.):

Mòdul 2a ( 18cr): Coneixements 'troncals' en aplicacions de UAS.

  • Matèria: Sistemes Geoespacials (4.5)
  • Matèria: Tractament i Anàlisi de la informació (7.5)
  • Matèria: Aplicacions (Geomàtica, Agronomia, Industrial, Gestió del territori...) (6)

Mòdul 2b (6 cr): U - space: Sistemes, Servicis i Aplicacions

Mòdul 2c (6 cr): Mobilitat Aèria: Sistemes, Servicis i Aplicacions

Mòdul 3: Optativitat i Treball Final de Màster (30 cr.):

  • Treball fi de màster ( 12cr)
  • Crèdits convalidables ( 18cr) en alguna de les següents opcions:
  • Programes d'intercanvi
  • Col·laboracions amb Centres Tecnològics
  • Pràctiques en empreses del sector
  • Optatives el Màster d'Enginyeria Aeronàutica

Criteris d'admissió

El grau de referència és el Grau en Enginyeria Aeroespacial i afins (Grau en Enginyeria de disseny industrial i desenrotllament de productes, Grau en Enginyeria mecànica, Grau en Enginyeria elèctrica i Grau en Enginyeria electrònica, industrial i automàtica) i després tots aquells graus d'enginyeria que l'alumne haja adquirit resultats i competències en el nivell zero en disseny assistit per ordinador, en gestió de la informació geoespacial, en sensorización, en telecomunicació, la qual cosa permetrà l'accés a les enginyeries en Geomàtica, Agrònoms, Civils, de Telecomunicacions i Arquitectes o afins, sempre que realitzen els següents complements formatius del grau d'Enginyeria Aeroespacial:

  • Tecnologia Aeroespacial (codi 11888). 4,5 crèdits.
  • Transport, Navegació i Circulació Aèria (codi 11891). 4,5 crèdits.
  • Càlcul d'avions (codi 11900). 6 crèdits

Així mateix, seran admesos, sense complements formatius, els graduats en títols equivalents als indicats en el paràgraf anterior provinents de qualsevol universitat espanyola.

Els titulats en enginyeria tècnica de l'anterior regulació hauran d'obtindre, per la via de l'itinerari establit per a l'adaptació, el grau que corresponga.

Així mateix, existix reconeixement de crèdits del Titulo Propi: Màster en Sistemes d'Aeronaus no Tripulades de la UPV. El reconeixement màxim de crèdits reconeguts serà de 13,5 ECTS.

Presencialitat / en línia (%)

Presencial

Participants en el màster

  • Dpt. de Comunicacions
  • Dpt. d'Informàtica de Sistemes i Computació
  • Dpt. de Ing. Cartogràfica, Geodèsia i Fotogrametria
  • Dpt. de Ing. Mecànica i de Materials
  • Dpt. de Màquines i Motors Tèrmics
  • Altres departaments

Entitats col·laboradores

Es té el suport de les Autoritats Reguladores del sector a nivell nacional, com ara la Direcció General d'Aviació Civil ( DGAC), l'Agència Estatal de Seguretat Aèria ( AESA) i el proveïdor de servicis a nivell nacional i l'encarregat de la gestió de l'espai aeri i la seua coordinació, ENAIRE. També es comptarà amb el suport d'AEMET, interessada en la captació de millora de models predictius gràcies a la possible gestió de l'ús de UAS.

Així mateix, s'han té el suport dels Col·legis professionals relacionats, com ara l'Il·lustre Col·legi Oficial d'Enginyers Aeronàutics d'Espanya ( COIAE), l'Il·lustre Col·legi Oficial d'Enginyeria Geomàtica i Topografia d'Espanya ( COIGT), l'Il·lustre Col·legi Oficial d'Enginyers Agrònoms del Centre i Canàries ( COIACC) i l'Il·lustre Col·legi Oficial d'Enginyers Tècnics Agrícoles del Centre ( COITAC).

Quant a empreses, es compta amb empreses internacionals del sector com ara Airbus, GMV, INDRA, SPIRENT, Altran i Avinci, així com amb empreses de sistemes i aviònica ( Abionica, Aertec, Embetion), fabricadores ( EHANG, UAV works, Quaternium), operadors de servicis (General Drons, Aerocámaras, Aeromedia, ASD drons, AsDron... ) o empreses de generació d'infraestructures ( Globalvia, Ferrovial, Urjato i Helitécnica).

Les col·laboracions externes de totes elles es realitzaran perquè els alumnes realitzen pràctiques en empresa, així com que participen en la formació en seminaris especialitzats i jornades específiques de la integració del sector en el teixit industrial que es realitzaran periòdicament a mesura que es vaja avançant en el desenrotllament del Màster.


EMAS upv